Fejhallgató rózsaszín és pasztell kék háttéren

Nem is gondolnád, de ez a zenei tudás a magas IQ-hoz köthető

A magasabb intelligenciájú emberek általában rendelkeznek ezzel a zenei képességgel.


A kutatások szerint magasabb intelligenciával rendelkeznek azok az emberek, akik könnyebben megtanulnak egy dallamot.

Egy új vizsgálatban a magasabb IQ-val rendelkező emberek pontosabban tudták megtanulni a Happy Birthday dallamát zongorán eljátszani.

Az nem számított, hogy az emberek hittek-e abban, hogy tudnak-e fejlődni vagy sem, a tiszta intelligencia jelezte előre, hogy mennyire jól teljesítettek, nem pedig az úgynevezett növekedési gondolkodásmód, vagyis az a meggyőződés, hogy az alapvető képességek kemény munkával fejleszthetők.

Alexander Burgoyne, a tanulmány első szerzője szerint a zenei adottságok voltak az egyetlen további tényező, amely számított.

„Ezzel szemben a növekedési gondolkodásmód és a zongorateljesítmény közötti korreláció a lehető legközelebb volt a nullához.”

A vizsgálatban 171 olyan személy vett részt, akiknek kevés vagy semmilyen tapasztalata nem volt a zongorázásban.
Minden kísérleti személynek a gondolkodásmódjukkal és az intelligenciájukkal kapcsolatos teszteket kellett kitölteniük, majd egy videós útmutató segítségével megtanulták eljátszani a Happy Birthday-t, amely 25 hangot tartalmazott.

Ezután értékelték az egyszerű dal előadását.

Az eredmények azt mutatták, hogy az IQ számított a leginkább annak megjóslásában, hogy ki teljesített jól. Amikor az IQ-t is figyelembe vették, még a zenei adottságok is elhalványultak.

„Az eredmények meglepőek voltak, mert az emberek azt állítják, hogy a gondolkodásmód fontos szerepet játszik, amikor a diákok kihívásokkal szembesülnek, például amikor egy új hangszeren próbálnak megtanulni játszani. Mégsem jósolta meg a készségek elsajátítását”

– fogalmazott Burgoyne.

Volt néhány érdekes minta is az eredményekben:

  • Néhányan gyorsan, hat percen belül megtanulták lejátszani a dalt
  • Néhányan eleinte gyengén teljesítettek, de hamarosan javultak.
  • Néhányan elhalványultak, ahogy elvesztették a motivációjukat.
  • A többiek egyáltalán nem tudták teljesíteni a feladatot.

Burgoyne elmondása szerint a tanulmány a készségek elsajátításának egyik legkorábbi szakaszát vizsgálta.

„A korai tapasztalatok meghatározóak lehetnek, de óvakodnék attól, hogy a kezdőkön végzett vizsgálatunk alapján következtetéseket vonjunk le a képzett zenészekre vonatkozóan.”

(PsyBlog)

Nyitókép: Unsplash