Ezt kell tudniuk a szülőknek a tinédzserek közösségi médiahasználatáról
Az Amerikai Pszichológiai Társaság és Vivek Murthy, az Egyesült Államok tiszti főorvosa szerint egyre világosabbá válik, hogy egyes tizenévesek olyan tapasztalatokat szereznek a közösségi médiában, amelyek valóban károsíthatják szociális és érzelmi egészségüket egy olyan korban, amely kritikus az önbizalmuk, értékeik és társadalmi kapcsolataik szempontjából.
Sok szülő tanácstalan gyereke a közösségi médiában való jelenlétével kapcsolatban, és hogy nem tudja ezt megfelelő módon kontrollálni, de bizonyos egyértelmű intézkedést otthon is megtehetünk gyermekeink védelme és támogatása érdekében, sőt, a közösségi médiavállalatok is a megoldás részei lehetnének.
Mit tehetnek a szülők otthon?
Legyenek tisztában azzal, hogy a közösségi média a gyerekeket olyan anyagoknak teszi ki, amelyekre még a fejlődési szintjük előtt felkészültek.
A fiatalabb, 10 és 14 év közötti serdülők esetében a közösségi média formálhatja az elképzeléseiket és befolyásolhatja a gondolkodásukat, miközben az agyuk még fejlődik. A tinédzserek agya már felkészült arra, hogy a társadalmi információkra figyeljen, ezért is olyan fontosak a kortárs kapcsolatok kamaszkorban. A like gombok a közösségi médiában arra késztethetik a kamaszok agyát, hogy még erőteljesebben figyeljen a társadalmi információkra.
Egy nemrég készült tanulmány kimutatta, hogy a sok lájkot kapott posztok nagymértékű stimulációt váltanak ki, míg a kevesebb lájkot kapott posztok kevésbé. A tinédzserek agyát megerősítik abban, hogy a több lájkot kapott képekre figyeljen és terjessze azokat, így állandósul az az elképzelés, hogy a lájkok többet számítanak, mint a saját vélemény kialakítása. Amellett, hogy a kamaszokat a több lájkot kapó tartalmak befolyásolják, elkeseredhetnek, ha a saját posztjaik nem teljesítenek jól.
Közösségi média, álhírek, rasszizmus
Az algoritmusok megkönnyítik a félretájékoztatást és a rasszista elképzeléseket és sztereotípiákat. A kutatások azt mutatják, hogy a tizenévesek fogékonyabbak a félretájékoztatás terjedésére, mint a felnőttek, nehezebben tudják elkülöníteni a valódit a hamistól.
Egy tanulmány kimutatta, hogy a tizenévesek 52 százaléka az álhíreket ugyanolyan megbízhatónak vagy megbízhatóbbnak ítélte, mint a valós híreket. Hasonlóképpen, amikor a gyerekek az interneten vagy a közösségi médiában nemi vagy etnikai csoportokkal kapcsolatos kifejezésekre keresnek, olyan sztereotip anyagokat kapnak, amelyek rendkívül elfogultak a nem fehér, ciszgender vagy férfi csoportokkal szemben. Az elnyomás algoritmusai című könyvében Safiya Umoja Noble az adatdiszkrimináció mintájáról ír, amely elfogult a színes bőrűekkel, különösen a színes bőrű nőkkel szemben.
A kamaszok nehezen tudják szabályozni a közösségi médiával töltött idejüket, a szülők feladata, hogy olyan környezetet teremtsenek, amely az offline életet helyezi előtérbe. Szülőként fontoljuk meg a képernyőmentes időtöltést, a fizikai aktivitás ösztönzését, a szabadba járást és az egészséges alvás támogatását (a hálószobában lévő eszközök nélkül).
Egy tanulmány egyértelmű kapcsolatot talált a lefekvés előtti közösségi médiahasználatot korlátozó szülői szabályok és a serdülők egészséges alvása között. Minél hamarabb támogatják a közösségi média korlátozásait és az egészséges viselkedést, annál erősebbek lesznek ezek a szokások. A tizenéveseknek erős alapokra van szükségük arra az időre, amikor saját eszközzel és az ezzel járó felelősséggel rendelkeznek.
Szülői minta
Az alkoholfogyasztáshoz és sok más viselkedésformához hasonlóan a gyerekek is a szüleiktől kapják a korai elképzeléseiket arról, hogy mi a megfelelő. Ha állandóan a telefonunkat nyomkodjuk, és a közösségi médiát nézzük, azzal azt mutatjuk a gyerekeinknek, hogy mi is értékesnek tartjuk azt. Ha elvonjuk a figyelmünket a családunktól, és a neten görgetünk, azt mutatjuk nekik, hogy nekik is szabad ezt tenniük.
Egy nemrég készült tanulmány kimutatta, hogy azok a szülők, akik maguk is aktívabban részt vesznek a közösségi médiában (például tartalomkészítők), valójában nagyobb valószínűséggel alkalmaznak egyértelmű szabályokat, beszélgetéseket és határokat, amikor a gyermekeik közösségi médiahasználatáról van szó. Ahelyett, hogy kerülnénk a közösségi médiát, inkább az egyértelmű beszélgetésekre és az egészséges példamutatásra összpontosítsunk.
Kezdjük el minél korábban az útmutatást, hogy mielőtt már saját eszközzel rendelkeznének a gyerekek, sokkal könnyebben tudnak egészséges döntéseket hozni.
Nyitókép: Shutterstock