Parfümöt magára fújó nő, és egy másik, őt szagoló nő, 1955.

A Dior legikonikusabb illata jelentős frissítést kapott

Egy ikon újrateremtése nagy kihívás, a francia divatház éppen erre vállalkozott.


A Dior legikonikusabbnak számító illatát, a J'adore-t Francis Kurkdjian ismert parfümkészítő újította meg nemrég. Névadó márkája, a Maison Francis Kurkdjian világszerte nagy sikert aratott, Kurkdjian merész koncentrációinak és minimalista stílusának köszönhetően. A parfümkészítő elmondása szerint a Dior-háznak volt egy olyan vonzereje, amit lehetetlen volt visszautasítani.

Egy új virágos illat létrehozása

Kurkdjian ugyanabban az irodában dolgozott Calice Becker parfümkészítővel, amikor az 1999-ben megalkotta az eredeti J'adore illatot, így némi személyes kötődése is van ahhoz.

„Az a szép ebben a két dologban, hogy olyan dolgokat tudok kifejezni, amelyek mélyen lehorgonyozódtak a személyiségemben és a személyes életemben”

– fogalmazott.

Kurkdjian virág- és kertészkedés iránti szeretete központi szerepet játszik az életében, így élvezi a lehetőséget, hogy kifejezheti a virágok iránti szeretetét.

A parfümkészítő szabad bejárást kapott a Domaine de Manonhoz, a Dior kertjéhez a dél-franciaországi Grasse-ban, ahol a májusi rózsát és jázmint termesztik a J'adore számára.

„Most a legszebb játszótérrel rendelkezem, hogy a magam módján beszéljek a rózsáról és a jázminról.”

Kurkdjian első megbízása a Diornál a J'adore új verziójának megalkotása volt. Ez a márka egyik legikonikusabb és legkedveltebb illata, így nem kis feladat volt egy olyan illat megalkotása, amely megállja a helyét az eredeti mellett.

A L'Or de J'adore megteremtéséhez Kurkdjian az eredeti illat központi elemét vette, és a lényegéig finomította.

„Arról vagyok ismert, hogy a parfümök terén éles és egyenesen a lényegre törő vagyok. Nagyon kedves vagyok, de közvetlen, és azt akarom, hogy az alapanyagom olyan legyen, amilyen én vagyok, bizonyos értelemben”

– mondta Kurkdjian.

A parfümkészítő a májusi rózsa, a jázmin, az ibolya és a gyöngyvirág jegyeire koncentrálva, a L'Or de J'adore koncentrációját érzéki és kifinomult virágos illattá fokozta, amely egyszerre minimalista és mesterien kifinomult.

Inkább koncentrációnak tekintem, mint egy új változatnak. Szeretem azt a nagyon mély oldalát annak, ami a J'adore szívében van.

Christian Dior ideológiájából inspirálódva, miszerint „tiszteld a hagyományokat, merj merész lenni”, Kurkdjian L'Or de J'adore-ja a ház öröksége előtti tisztelgés és egy új, a korszellemnek megfelelő illat között egyensúlyoz. Elődjéről, François Demachyról, Kurkdjian elmondta, nagyra becsüli.

„Ő volt az első parfümőr, aki házon belül dolgozott a Dior Parfums-nál, az általa elvégzett munka mérhetetlen. Gyönyörű örökséget hagyott rám, és szándékomban áll, hogy ez tovább éljen és virágozzon. Úgy gondolom, hogy képesnek kell lenned arra, hogy oda-vissza tudj mozogni a múlt és a jelen között. El kell merülnöd a történelemben, majd visszalépni belőle, hogy képes legyél megtalálni a kvintesszenciáját, miközben kortárs víziót adsz róla”.

Kurkdjian szerint, az amit kihagyott az új változat készítésekor, lehetővé teszi, hogy a L'Or de J'adore a mai kor számára is visszhangra találjon.

„Ezt még fiatal parfümőrként tanultam meg; hogyan lehet lerövidíteni a formulát, miközben megmarad a cél és a jelentés. Az ötlet az, hogy a rózsa 10 különböző árnyalata helyett csak kettőt vagy hármat tartunk meg. Így elképzelhető, hogy a 'festményed' megváltozik, de a szellemisége megmarad.”

A francia divatház meghatározó anyagának számító arany – mióta Christian Dior 1946-ban aranyozott, neoklasszikus stílusú belső térrel nyitott meg – Kurkdjian egyik fő inspirációs eleme volt.

A felszínen úgy tűnik, hogy az arany csak a luxusról, a dekadenciáról és az elérhetetlen attribútumokról szólhat. Mi ezt dekonstruáltuk, hogy [ezt az illatot] úgy érezzük, mintha az emberek meg tudnák érinteni. Mindannyiunkban ott van az arany.