A Fehér Lótusz, jelenetkép

A „Fehér Lótusz-hatás”: így befolyásolják a filmes helyszínek az utazást

A 3. évadával kedden visszatérő sikersorozatnak köszönhetően a nagyszabású tévéműsorok befolyásolják az utazásunkat.

Új helyszínen játszódik A Fehér Lótusz 3. évada, ahol – ahogy ezt az előző évadokban megszokhattuk – nem sokáig marad paradicsomi a hangulat. A véres részletek és a gazdagok kifigurázása ellenére mindenki A Fehér Lótusz ötcsillagos komplexumában akar megszállni.

Amikor 2024 közepén bejelentették, hogy az új évad Thaiföld játszódik majd, az országba irányuló utazások iránti globális érdeklődés ugrásszerűen megnőtt: a foglalási platformok azonnal megnövekedett keresésekről számoltak be, és a légitársaságok, köztük a Finnair is heti többletjáratokat indított Phuketre. A Hotels.com a Four Seasons Resort Koh Samui, az egyik forgatási helyszín, a Four Seasons Resort Koh Samui iránti érdeklődés 40%-os növekedéséről számolt be.

A szicíliai Taorminában található Four Seasons San Domenico Palace, ahol a második évadot forgatták, arról számolt be, hogy hat hónapra előre teljesen foglalt lett, amikor a forgatás után újra megnyitotta kapuit, és továbbra is vonzza a vendégeket, akik a Fehér Lótusz életstílusából szeretnének egy szeletet.

Az eredeti Fehér Lótusz, a hawaii Four Seasons Resort Maui at Wailea 425%-os növekedést tapasztalt a weboldal látogatottsága és 386%-os növekedést a szabad helyek ellenőrzése terén.

Nem A Fehér Lótusz az első alkotás, amely ekkora hatást gyakorol az utazási iparágra – A Gyűrűk Ura és A muzsika hangja című filmek turizmusra gyakorolt hatása jól dokumentált, akárcsak a sokat kritizált Emily Párizsban című sorozaté. Ami most, a digitális korban érdekes, az az, hogy milyen gyorsan hatnak a hírek egy sugárzott tévéműsor forgatásáról.

„Még 2015-ben egy kutatás kimutatta, hogy körülbelül minden ötödik ember, aki Nagy-Britanniába érkezik, azért jön, mert valamit látott a tévében. Ugorjunk előre napjainkba, és a Visit Britain legújabb kutatása szerint 10-ből 9 látogatót befolyásol az, amit filmben és tévében látott. Ez hallatlan”

– mondta el Seren Welch, a képernyő-turizmus szakértője a BBC Travelnek.

Ez az emelkedés a streaming platformok elterjedtségének köszönhető: ahogy Welch megjegyzi, tíz évvel ezelőtt még nem volt Disney+ és a Netflix is kisebb jelenségnek számított. Ma a streaming-algoritmusok a képernyőn túl is erőteljesen befolyásolják a viselkedésünket, és a bárhol, bármiben való binge-watching, azaz, egy sorozat epizódjainak egymás után való ledarálásának lehetősége a nézőket egyre jobban elmerülésre készteti.

„Hallottam, hogy a British Airways egyik vezetője azt mondta, hogy amikor egy célállomás forgalmában csúcsot látnak, megnézik, mi a csúcs a Netflixen, hogy megmagyarázzák ezt”

– fogalmazott Welch.

Amikor egy olyan tévéműsor forgatási helyszínének megtervezéséről van szó, mint például A Fehér Lótusz, hosszú és kemény munkafolyamatot kell elképzelni. A sorozat egyik vezető producere, Mark Kamine, aki karrierjét helyszínkeresőként kezdte a Maffiózók hat évadában, Lessons Learned From my Life on Set with the Sopranos and in the Film Industry című könyvében részletesen bemutatja a forgatási munkák kulisszái mögött zajló küzdelmeket.

Aki járt már a szicíliai Four Seasonsben, amelyet a sorozatban használtunk, az tudja például, hogy a tengerpart nem ott van, ahol látszólag. A harmadik évad egyes jeleneteit egy szállodában vettük fel, bizonyos részeket pedig máshol forgattunk. A közös tereknek valódi hatást kell kifejteniük, ez itt a hajtóerő. Összességében az a lényeg, hogy gyönyörűen nézzen ki

– mutat rá Kamine.

Míg Kamine számos korábbi filmes és televíziós produkciója esetében pénzügyi problémák korlátozták a forgatási helyszíneket, addig A Fehér Lótusz esetében az első évadok nagy sikere azt jelentette, hogy a harmadik évad helyszínének kiválasztásakor bőséges választási lehetőség állt rendelkezésre.

„Mike White-nak [a sorozat készítője – szerk.] az volt az ötlete, hogy legyen valami a keleti filozófia körül.Azt kerestük, ami praktikus és szemet gyönyörködtető, és kezdetben Korea, a Fülöp-szigetek, Japán, Bali és Srí Lanka, valamint Thaiföld volt a lehetőségek között

– magyarázta Kamine.

További megbeszélések és kutatások alapján a választás Japánra és Thaiföldre szűkült. A producer könyvében megjegyzi, hogy a helyszínek felkutatásával kapcsolatos legfontosabb kihívások középpontjában a költségvetés áll: a produkciókat gyakran végül is hamisított helyszíneken forgatják, ahol például Prága helyettesítheti New Jersey-t, mert az amerikai helyszínek még támogatással sem tudnak versenyezni az európai, ázsiai vagy afrikai stáb- és anyagköltségekkel.

De egy olyan biztos siker esetében, mint A Fehér Lótusz, amelynek a második évadra 38,5 millió dolláros költségvetése volt, és amelynek fináléja 4,1 millió amerikai nézőt vonzott, Karmine és csapata a pénzügyi kompromisszumok helyett azt a lehetőséget választotta, amely a legjobban tükrözte a történetet, amelyet el akartak mesélni.

„Mike azt mondta, hogy úgy érzi, megfejtettük a kódot, hogy rájöttünk, hogyan maradhatunk ezeken a luxushelyszíneken, és hogyan készíthetünk nagyszerű tévéműsorokat.”

A stáb tisztában van azzal, hogy a forgatás milyen hatással van a jövőbeli foglalásokra és a helyi turizmusra. Kamine folyamatosan tartja a kapcsolatot a korábbi sorozatban szereplő szállodaigazgatókkal, és tisztában van a túlturizmus körüli vitával, megjegyezve, hogy ezek a népszerű ötcsillagos helyszínek már rendelkeznek meglévő turisztikai infrastruktúrával, és úgy lettek kialakítva, hogy bizonyos számú látogatót tudjanak kezelni.

Tekintettel azonban arra, hogy a Thaiföldön forgatott filmek a múltban is fellendítették a turizmust – a tengerpart rendkívüli népszerűsége miatt például a Maya Bay partszakaszt be kellett zárni –, némileg meglepő, hogy Thaiföldnek nincs terve a sorozatból eredő esetleges turisztikai fellendülés mérséklésére. A thaiföldi turizmus szóvivője megjegyezte, hogy az ország még mindig próbálja stabilizálni a koronavírust követő turizmust, és mivel a sorozat Thaiföld főszezonjában kerül adásba, valószínűleg ezekben a csendesebb hónapokban fogja fellendíteni a turizmus számát, amikor több a kapacitás, mint a főszezonban.

Nyitókép: HBO