5 híres festmény, amiket véletlen fejjel lefelé állítottak ki
A múlt hónapban a róla elnevezett Alapítvány elismerte, hogy Hilma af Klint svéd festő egyik absztrakt festménye évtizedek óta fejjel lefelé lógott a falon. A szakértőket egy látogató figyelmeztette, aki a londoni Tate Modernben nemrégiben megrendezett Hilma af Klint & Piet Mondrian című kiállításon vette észre, hogy valami nem stimmel a műalkotással.
A 14. számú hattyút összehasonlítva a Fekete hattyú című sorozat többi alkotásával, észrevette, hogy a háromszög szokatlanul fordított, ahogyan a szín összeállítása is. Ez megváltoztatta a mű egész jelentését, mivel ezeket az elemeket af Klint sajátos spirituális energiák jelölésére használta.
A látogató gyanúja beigazolódott, amikor af Klint vázlatfüzeteire, a Kék könyvekre hivatkozott, amelyek tele vannak a festő terveinek miniatűr változataival – ezeket a szakértők arra használják, hogy ellenőrizzék a művész eredeti szándékait. A festményt közel negyven évvel ezelőtt állították ki, így évtizedekig fejjel lefelé lóghatott. Jövő tavasszal, miután a kiállítás hollandiai turnéját követően visszatér Svédországba, a művet értékelni fogják, és döntést hoznak arról, hogy szükség van-e az újbóli felállítására.
Nem ez az egyetlen alkotás, amit rosszul állítottak ki, a legenda szerint Vaszilij Kandinszkij müncheni műtermében saját művét fejjel lefelé lógatva látta meg, és úgy döntött, hogy ez az „átütő, de értelmetlen konfiguráció rendkívüli szépségű, belső ragyogástól izzó”, és a jó művészetnek nem kell leírónak lennie.
Egy festményt rosszul felakasztani, legalábbis bizonyos esetekben, könnyű hiba, de vajon gyakran előfordul? Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány híres történelmi példát, amikor ez megtörtént.
Piet Mondrian: New York City I. (1942)
Mikor fedezték fel a hibát? 2022
1945-ben, egy évvel Mondrian halála után a MoMA-ban állították ki a festményt, és úgy tűnik, mint később kiderült, rosszul. Több mint 75 évvel később tévedésüket Susanne Meyer-Büser német kurátor vette észre, aki a művet 1980-ban megvásárló düsseldorfi múzeumban, a Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen-ben dolgozik. Összehasonlította a festményt egy 1944-es archív fotóval, amelyen az fordítva van elhelyezve Mondrian műtermében egy festőállványon. Hogy a mű ne sérüljön, továbbra is úgy állítják ki, ahogyan 1945 óta látható.
Henri Matisse: A csónak (Le Bateau, 1953)
Mikor fedezték fel a hibát? 1961
Amikor a papírkivágást bemutatták a MoMA új kiállításán, a Matisse utolsó művei: Large Cut Gouache című kiállításon, senkinek sem tűnt fel azonnal, hogy valami nincs rendben a csupán néhány körvonalat és formát használó, egy vitorláshajót és annak tükörképét ábrázoló alkotással. Azonban 47 nappal később Genevieve Habert, egy szokatlanul figyelmes Wall Street-i tőzsdeügynök a harmadik látogatásakor meggyőződött arról, hogy a művet felfelé kell fordítani.
„Nem tudod, mi van fent, és nem tudod, mi van lent, és mi sem tudjuk”
– mondta neki állítólag egy őr.
A kiállítás katalógusa azonban alátámasztotta a gyanúját, és a nő a New York Times-nak is elmesélte a történetet. Mire a MoMA kiállítási igazgatója beleegyezett az intézkedésbe, a kiállítás már bezárt.
Paul Gauguin: Breton falu hó alatt (1894)
Mikor fedezték fel a hibát? 1903
Victor Segalen francia író és néprajzkutató, Paul Gauguin művészetének követője Tahitire utazott, hogy találkozzon a művésszel, de nem sokkal annak 1903-ban bekövetkezett halála után érkezett meg. A szigeten árverést tartottak Gauguin személyes dolgaiból, és a tételek között szerepelt egy furcsa festmény, amely a Niagara-vízesés nevet kapta. Saját elmondása szerint Segalen szűkös összegért megvásárolta a művet, és azonnal megfordította, ekkor a kompozíciónak hirtelen értelme lett, hiszen a hóba burkolt francia Breton falut ábrázolta. A mű jelenleg a párizsi Musée d’Orsay-ben látható.
Mark Rothko, Black on Maroon (1958)
Mikor fedezték fel a hibát? 1979/1987
Sokáig kérdéses volt, hogyan kell felakasztani a festménypárt, a művész eredeti szándékáról nincs ismert feljegyzés. Az alkotások a New York-i Seagram Buildingben található Four Seasons étterem számára készültek, végül Rothko a londoni Tate Britain-nek ajándékozta őket.
Amikor 1970-ben megérkezett a múzeumba, a festménypért úgy állították ki, hogy a középső bordó csíkok vízszintesen futottak, hogy tükrözzék azt, ahogyan Rothko a vászon hátoldalát aláírta. Ezt 1979-ben függőlegesre cserélték, majd 1987-ben visszatértek az első verzióhoz. Végül ismét függőlegesre állították őket, és azóta is így maradtak.
Van Gogh: Fű és pillangók (Long Grass and Butterflies, 1890)
Mikor fedezték fel a hibát? 1965
Van Gogh 1890-es elmegyógyintézetben töltött tartózkodása alatt készült festményét megtekintve, egy 15 éves diáklány vette észre, hogy azt véletlenül fejjel lefelé állították ki, miután egy, az alkotást ábrázoló képeslappal bizonyította, hogy igaza van. Kiderült, hogy a művet véletlenül fejjel lefelé akasztották fel, miután fényképezés céljából eltávolították, de a tinédzser éles szemének köszönhetően mindössze tizenöt percig lógott rosszul a falon a kép.
(Artnet)