A Pókember: Nincs hazaút című film plakátja

Miért nem kapnak a Marvel-filmek Oscart a vizuális effektekért?​

Idén a Pókembert és a Shang-Chit is jelölték a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjra, mégsem nyerte el egyik sem az áhított elismerést. A Marvel-filmek univerzumépítésében nagyon fontos szerepet tölt be a CGI, mégsem térhettek még haza a trófeával. Mi lehet ennek az oka?


Habár a Pókember: Nincs hazaút, valamint a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája is 2021 legtöbbeket érdekelt filmjei közé tartoztak, és a kritikusok is ódákat zengtek róluk, valahogy mégis beálltak abba a hosszú sorba, melyben a Marvel Oscar-jelölt, mégis a zsűri előtt elbukott alkotásai állnak. A cég egy nagyon különleges technológiát alkalmaz egy-egy történet képi világának megalkotásához, így szinte olyan, mintha tökéletesen beillene még a Hulk is a mindennapi világunkba. Mindezek ellenére az Akadémiának nem nyerték el túlzottan a tetszését ezek a művek.

Az elmúlt években kizárólag a Chadwick Boseman főszereplésével készült Fekete Párduc kapta meg az arany szobrot, egészen pontosan a legjobb eredeti filmzene, a legjobb díszlettervezés és a legjobb jelmeztervezés kategóriákban. A Marvel Filmes Univerzum az eddigi éveiben a legtöbb jelölését a vizuális effektekért kapta. Többek között részt vett a versenyben a Vasember-trilógia összes része, a Doctor Strange, valamint a Bosszúálló: Végjáték is.

Miért nem ítélik oda Marvel-filmeknek a díjat?

A legjobb vizuális effektusokért járó Oscar-díjat hivatalosan a szabály szerint a művészet, a szakértelem és a hűség alapján ítélik meg, amellyel a vizuális illúziókat megvalósítják. Ehhez természetesen nem elég, ha egy alkotásban tömérdek mennyiségű CGI-t alkalmaznak, valamint azt is figyelembe veszik, hogy a technológia hogyan járul hozzá a végső produktumhoz.

Az Akadémia sem tagadhatja, hogy a Marvel lenyűgöző technológiával alkotja meg csodálatos képi világát a filmjeihez, viszont ezt a mechanizmust más alkotásoknál is felhasználtak már, így a bírák nem tudják egyedülállónak tekinteni. Mivel egyre több Marvel-produkció kerül bemutatásra, így nagyon nehéz megugraniuk a felállított szintet. Másrészről egyszerűen túl sokat használják a számítógépes megoldásokat, és többet kellene hagyatkozniuk a hétköznapi képalkotásra.

Bár a módszerük sokkal inkább költség- és időhatékonyabb, mégis visszább kell venniük a CGI-ból, ugyanis így csak álmodozhatnak az áhított Oscar-díjazásról a rendezők, a producerek és a színészek is.