trója brad pitt

Tetszett a Trója? Brad Pitt nem túl büszke rá​

Brad Pitt egy korábbi interjújában hosszan beszélt arról, miért nem szerette a 2004-ben készült Tróját és annak szerepét.


Bár pénzügyileg sikeres volt, Wolfgang Petersen 2004-esTrója című filmjéért a kritikusok nem lelkesedtek annyira. Az Iliász alapján készült hollywoodi alkotás sztárszereposztással készült: Orlando Bloom, Brian Cox, Eric Bana, Sean Bean, Diane Kruger és Brad Pitt is szerepelt a filmben.

Pitt, aki executive producere is volt a filmnek, alakította Akhilleuszt, a merengő harcost, akinek sebezhetetlensége miatt ironikusan unalmas volt nézni a csatákat.

A Trója egyik nagy kritikája az istenek feltűnő hiánya volt. Az Iliászban az istenek minden adandó alkalommal beavatkoznak a csatába, és kicsinyes szeszélyeik gyakran megváltoztatják a görögök és a trójaiak közötti háború menetét. Az olyan mitikus karakterek, mint Akhilleusz és Heléna egyszerű emberi lényekként való megjelenítése a történetet kevésbé izgalmassá tette a forrásanyaghoz képest.

A New York Times Magazine-nak adott 2019-es interjújában Pitt bevallotta, hogy őt sem nyűgözte le annyira a film. Úgy érezte, nem nyújtott túl jó alakítást, és az egész élmény arra késztette, hogy átértékelje a karrierdöntéseit.

Az interjú riportere megjegyzi, hogy Pitt karrierje valamikor 2004 körül változott meg, amikor elkezdett többféle filmben szerepelni, amelyeket gyakran neves szerzők készítettek. Pitt azt mondja, hogy a Trója előtt megfogadott néhány, talán nem is túl jó tanácsot azzal kapcsolatban, hogy merre induljon el a karrierje, és néhány érdekesebb filmet elkerült, hogy a kereskedelmi szempontból életképes projektekre koncentráljon.

„A Trója tényleg egy fordulat volt. Csalódtam benne. Amikor az ember próbálja kitalálni a dolgokat a karrierjében, rengeteg tanácsot kap. Az emberek azt mondják, hogy ezt kellene csinálnod, mások pedig azt, hogy azt kellene csinálnod. Volt egy meghatározó film, amit sosem játszhattam el, a Coen testvérek filmje, a To the White Sea. Lehetőségünk volt rá, de aztán leállították. Aztán jött egy másik érdekes lehetőség, és helyette rábeszéltek: Nem, neked ezt a másik dolgot kell csinálnod. A művészeti projektedre később is sor kerülhet. Végül megfogadtam ezt a tanácsot”

– nyilatkozta a színész.

A színész elmondása szerint nem a Trója volt az a film, ami megszakította a többi projektet – már szerződésileg elkötelezte magát – de a Trója megtapasztalása és az, ahogyan Petersen elkészítette, fontos felismerésre késztette Pittet arról, hogyan filmezik fizikailag, hogyan bánik a főszereplőkkel a kamera, és hogy a filmsztárság nem azonos a történettel.

A „jóképű főszereplő” típusaként Pitt a vártnál több időt tölt a vásznon.

\u200bOrlando Bloom, Brad Pitt \u00e9s Eric Bana

Orlando Bloom, Brad Pitt és Eric Bana a 2004-es Cannes-i Filmfesztiválon

Getty Images

„Mit akarok mondani a Trójáról? Nem tudtam kimozdulni a kép közepéből. Az őrületbe kergetett. Elkényeztetett, hogy David Fincherrel dolgozhattam. Ez nem Wolfgang Petersen becsmérlése; A tengeralattjáró minden idők egyik legjobb filmje. De valahol a Trója egyfajta kommersz dologgá vált. Minden felvétel olyan volt, hogy »Itt a hős!«". Nem volt benne semmi titokzatosság. Szóval akkoriban döntöttem úgy, hogy - jobb kifejezés híján - csak minőségi történetekbe fogok befektetni. Ez egy határozott váltás volt, ami a következő évtized filmjeihez vezetett”

– tette hozzá.

Bár a filmet a saját produkciós cége készítette, úgy tűnik, Pittet kissé elvakította, hogy a rendezője hogyan alakította át a filmet egy rejtélyektől mentes, unalmas hollywoodi hőstörténetté. Az Iliászt sokféleképpen lehet megfilmesíteni, és úgy tűnik, Pitt valami kicsit művészibbre vagy elegánsabbra számított:

['Trója'] tényleg elgondolkodtatott, hogy mostantól a megérzéseimre hallgatok. Azért kellett megcsinálnom a Tróját, mert – azt hiszem, most már mindezt elmondhatom – visszaléptem egy másik filmtől, és aztán valamit meg kellett csinálnom a stúdiónak. Így kerültem be a filmbe. Nem volt fájdalmas, de rájöttem, hogy a történetet nem úgy mesélték el, ahogy én akartam. Elkövettem benne a saját hibáimat.

A Trója után Pitt szerepelt még néhány fősodorbeli projektben (Ocean's 12, Mr. és Mrs. Smith), mielőtt olyan érdekesebb projektekre váltott volna, mint a Bábel, a Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford és az Égető bizonyíték.

Egy idő után a szerzői filmek, mint Az élet fája, a Pénzcsináló és A nagy dobás váltak Pitt számára a normává. Ha néha feltűnt egy-egy blockbusterben, az csak azért volt, hogy feldobja a hollywoodi főszereplő imázsát.

(Slashfilm)

Nyitókép: InterCom/Warner Bros.