Egy csomag Cheetos-csipsz

Egy művész 10 ezer évre temetett el egy zacskó Cheetos-t — nem hiszed el, mibe zárta​

Egy Sunday Nobody névű művész alkotásaiban néha lehet találni mélyebb jelentéseket, de elsősorban az a céljuk, hogy valamilyen formában meglepjék az embereket, és hogy mosolyogjanak rajtuk. Pont ezt akarta elérni azzal a csomag Cheetos-csipsszel is, melyet 10 ezer éves nyugalomba helyezett.


Sunday Nobody a nappali munkája miatt elsősorban éjszaka ténykedik művészeti projektjein, viszont erre a kettősségre szükség is van, hogy fenn tudja tartani a karrierjét. Főiskolai tanulmányai után egy reklámügynökségben helyezkedett el, ahol éves szinten 60 ezer dollárt, vagyis hozzávetőlegesen 23 és fél millió forintot keres.

Ennek köszönhetően tudta megvásárolni az alkotáshoz szükséges eszközeit, valamint kibérelhette azt a műtermet, melyben mind a mai napig tevékenykedik. A munkáit videós formában szokta közvetíteni, éppen ezért rengetegen követik őt a közösségimédia-oldalain. Nevét azért nem árulja el, mert nem akarja, hogy műveit a saját személyéhez kössék.

Legújabb művének középpontjában egy Flamin' Hot Cheetos-csipsz szerepel, melyet az alkotó először gyantába burkolt, majd drótokkal kifeszítette a csomagolást. Végezetül egy betonszarkofágba helyezte sokak kedvenc rágcsálnivalóját, majd elásta azt. A koporsón egy tábla jelzi a jövő nemzedékei számára, hogy kizárólag az eltemetésétől számított 10 ezer év múlva lehet felnyitni.

@sunday.nobody

♬ original sound - Sunday Nobody

Ez a temetési módszer megegyezik azzal, ahogyan egykoron az egyiptomiak helyezték nyugalomba uralkodóikat, csupán itt egy hétköznapi finomság került a szarkofágba. A mű abszurditását pedig éppen ez adja, hiszen egy teljesen hétköznapi dolog lett elhelyezve lényegében egy időkapszulában, gondosan tartósítva.

Sunday Nobody elmondása szerint a művet egy generációs ellentét követte, hiszen az idősebbek nem értik, hogy miért pont egy ilyen csipszet temetett el az alkotó, míg a fiatalabbak sokkal jobban ki tudnak békülni a sokszor értelmetlen, jelentés nélküli művészeti projektekkel is.

Az Artnet News cikkében leírtak alapján sokan a 21. század társadalomkritikáját látják a műben, hiszen a történelemben nagyhatalmú embereket temettek el így, napjainkban viszont már a népszerű márkák és a gyorsételek kapnak ugyanolyan megbecsülést.

A mű elkészítése egyébként nem volt egy olcsó folyamat, hiszen 1200 dollárba és rengeteg munkába került. Szerencsére a művésznek az internetes jelenléte miatt számos kapcsolata van, így egy online feltett kérdésnek köszönhetően találta meg a tökéletes helyet, ahova eltemethette a szarkofágot, illetve segítséget is kapott az elhelyezésében és a szállításában.

Természetesen meg kell jegyezni, hogy sokan nem értik, vagy egyenesen ostobaságnak tartják a névtelen alkotó törekvéseit. Róluk és a véleményükről így nyilatkozott Sunday Nobody:

„Rengeteg ember van, akik azt mondják, hogy ez a leghülyébb dolog, amit valaha láttak az életben. Ezzel egyáltalán nem tudok vitatkozni."

Nyitókép: Unsplash/Giorgio Trovato