Kisfiú szemei kék fadeszkák között

Érdekes különbséget fedeztek fel az autizmussal élő és ADHD-s gyerekek szemében

Az olyan idegrendszeri fejlődési zavarok esetében, mint a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és az autizmus spektrumzavar (ASD), minél korábban és minél pontosabban diagnosztizálják, annál jobb. Ez több időt jelent a tünetek kezelésére, és gyakran a diagnózis sokkal jobb megértést nyújt az embereknek önmagukról. Az ADHD és az ASD azonban, sok mentális zavarhoz hasonlóan, kritériumokat igényel a diagnózishoz, és árnyalt spektrumon létezik. Nincs egyetlen olyan teszt, amellyel azonosítani lehetne, hogy mi a baj. Egy új kutatás egy potenciálisan gyors és megbízható alternatívát javasol ezen állapotok jeleinek felismerésére.


A tudósok egy elektroretinogram (ERG) nevű tesztet használtak, amely a retina elektromos aktivitását méri fényre adott válaszként, és amely az ADHD-ban és ASD-ben szenvedőknél különböző aktivitási mintázatokat mutat ki, írja a ScienceAlert.

„Az ASD és az ADHD a leggyakoribb gyermekkorban diagnosztizált idegrendszeri fejlődési rendellenességek. Mivel azonban gyakran hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, a két állapot diagnózisának felállítása hosszadalmas és bonyolult lehet”

– mondja Paul Constable kutató optometrista, az ausztráliai Flinders Egyetem munkatársa.

„Kutatásunk célja, hogy ezen javítsunk. Azzal, hogy feltárjuk, hogyan reagálnak a retina jelzései a fényingerekre, reméljük, hogy pontosabb és korábbi diagnózisokat tudunk kidolgozni a különböző idegrendszeri fejlődési állapotokra”

– teszi hozzá.

A kutatásba összesen 226 fiatalt vontak be – 55 ASD-s, 15 ADHD-s, és 156 kontrollcsoportot, akik nem voltak sem ADHD-sak, sem ASD-sek. A vizsgálatok azt mutatták, hogy az ADHD-s gyermekeknél magasabb volt az általános ERG-energia, míg az ASD-seknél kevesebb ERG-energiát mutattak.

A kutatók azt feltételezik, hogy az ADHD-s és ASD-s emberek agyának eltérő huzalozása – az eltérő összekapcsolhatóság és az olyan kémiai hírvivő anyagok, mint például a dopamin eltérő szintje – aztán a szemekben is tükröződik. Korábbi tanulmányok is rávilágítottak arra, hogy a szemek hogyan tükrözhetik az agyban zajló eseményeket.

Ez az első ilyen jellegű tanulmány, így még csak az előzetes szakaszban vagyunk. Az eredmények azonban elégségesek ahhoz, hogy a szem viselkedésmintái alkalmasak legyenek az ADHD és az ASD azonosítására a gyermekeknél, illetve arra, hogy megkülönböztessük őket egymástól.

„A retinális jeleket specifikus idegek generálják, így ha azonosítani tudjuk ezeket a különbségeket, és lokalizálni tudjuk őket specifikus útvonalakra, amelyek különböző kémiai jeleket használnak, amelyeket az agyban is alkalmaznak, akkor kimutathatjuk az ADHD-s és ASD-s gyermekek és potenciálisan más neurofejlődési állapotok esetében is a megkülönböztető különbségeket”

– mondja Constable.

Az ASD, amely száz gyerekből körülbelül egyet érint, a gyerekek viselkedésében okoz eltéréseket: ez magában foglalhatja például azt is, hogy hogyan lépnek kapcsolatba a világgal, és hogyan kommunikálnak más emberekkel.

Az ADHD, mely a feltételezések szerint száz gyermekből 5-8-at érint, az ASD-hez hasonlóan az agy fejlődését érinti, de ebben az esetben jellemző a túlzott aktivitás, az impulzív cselekvések kontrollálásával való küszködés és a koncentrációs nehézségek.

Vannak hatékony kezelések az ASD és az ADHD kezelésére, de a megfelelő diagnózis kulcsfontosságú. További kutatásokra lesz most szükség annak megállapítására, hogy pontosan hogyan különböznek a retinális jelek az ADHD-ban és ASD-ben szenvedő embereknél az e betegségekkel nem rendelkező személyekhez képest.

„Végső soron azt vizsgáljuk, hogyan segíthet a szem az agy megértésében.Tényleg érdemes figyelni ezt a helyet, történetesen a szemek mindent elárulhatnak

– mondja Fernando Marmolejo-Ramos kognitív pszichológus, a Dél-Ausztráliai Egyetem munkatársa.

Nyitókép: Shutterstock