Motivált, vidám nő a laptopja előtt

Egy egyszerű utasítás, amely motiváltan tart

A motivációnk egész nap a maximumon maradhat vele egy új kutatás szerint.


A kutatás szerint a motiváció maximális szinten tartásának kulcsa a feladatok váltogatása.

A legtöbb ember motivációja és teljesítménye csökkenni kezd, miután egy nehéz feladatot körülbelül 30 percen keresztül végzett. Ahogy közelednek az egy órához egy feladattal, a teljesítmény nagyon érezhetően csökken.

Ha azonban az emberek feladatot váltanak, az önkontrolljuk kevésbé korlátozott, mint sokan gondolják.

Dr. Dan Randles, a tanulmány első szerzője elmondta, hogy miközben az emberek egy bizonyos feladat elvégzése, bizonyos idő alatt elfáradnak, nem találtak bizonyítékot arra, hogy a nap folyamán kevesebb motivációval vagy képességgel rendelkeznének a feladatok elvégzésére.

Az önkontroll olyan feladat elvégzését jelenti, amely nem jutalmazza meg azonnal, mondta Randles:

„Ez azt jelenti, hogy nem azért teszünk meg valamit, mert élvezzük, hanem mert egy nagyobb célhoz kapcsolódik, és végig akarjuk csinálni.”

A következtetések egy olyan vizsgálatból származnak, amelyben több mint 16 000 embernek adtak egy nehéz memóriafeladatot a nap különböző időpontjaiban.

Az eredmények azt mutatták, hogy az emberek egész nap ugyanolyan motiváltak voltak.

A pszichológusok általában úgy gondolták, hogy a motiváció a nap folyamán csökken, ahogy az emberek önkontrollja leépül vagy kimerül.

„Ez nem jelenti azt, hogy az önkontrollal kapcsolatos összes tanulmány téves, de legalábbis az említett tanulmány esetében a megismétlésére tett kísérletek nem találtak bizonyítékot a hatásra. Eredményeink összhangban vannak azokkal az elméletekkel, amelyek azt mutatják, hogy az emberek egy adott feladaton belül veszítenek motivációjukból, de ellentétben állnak azokkal az elméletekkel, amelyek szerint az önkontroll általános erőforrás, amely kimerülhet”

– fogalmazott Randles.

Dr. Iain Harlow, a tanulmány társszerzője úgy véli, a kutatás megmutatja, miért lehetnek olyan hatékonyak a rövid, erőfeszítést igénylő kitörések a tanulás megszilárdításában:

„Ez a megállapítás különösen fontos az olyan intellektuálisan megterhelő feladatok esetében, mint a tanulás. Összeillik azokkal a kutatásokkal, amelyek azt mutatják, hogy a tanultakból többre emlékszünk, ha gyakran, de rövid szakaszokban ismételjük meg azokat.”

Randles összegzésképpen elmondta, az a tény, hogy a résztvevők egyetlen feladatban rosszabbul teljesítettek, arról árulkodik, hogy milyen megerőltetőnek találták azt,

„és a nehézség ellenére semmilyen bizonyítékot nem találtunk arra, hogy a képességük vagy a motivációjuk csökkent volna egészen addig a pontig, amíg késő este el nem fáradtak.”

(PsyBlog)

Nyitókép: Shutterstock