Repülőgépen mobiltelefonozó nő

A repülő mód használatának valódi oka nem az, amit sokan hisznek

Úgy tanultuk, hogy a mobiltelefonokat repülési üzemmódba kell állítani, hogy ne okozhassanak vészhelyzetet a repülőgépnek. Nos, ez attól függ, kit kérdezünk.

A technológia sokat fejlődött

A légi navigáció és a kommunikáció a rádiós szolgáltatásokra támaszkodik, amelyeket az 1920-as évek óta összehangolnak az interferencia minimalizálása érdekében. A jelenleg használt digitális technológia sokkal fejlettebb, mint néhány régebbi, akár 60 évvel ezelőtt használt analóg technológia.

Kutatások kimutatták, hogy a személyes elektronikus eszközök ugyanabban a frekvenciasávban jelet sugározhatnak, mint a repülőgép kommunikációs és navigációs rendszerei, ami úgynevezett elektromágneses interferenciát okoz.

1992-ben azonban az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság és a Boeing egy független tanulmányban megvizsgálta az elektronikus eszközök repülőgépek interferenciáját, és nem találtak problémát a számítógépek vagy más személyes elektronikus eszközök esetében a repülés nem kritikus fázisaiban (a felszállások és leszállások számítanak kritikus fázisoknak).

Az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága is elkezdte létrehozni a különböző felhasználási módok –például a mobiltelefonok, valamint a repülőgépes navigáció és kommunikáció – számára fenntartott frekvenciasávokat, hogy azok ne zavarják egymást.

A kormányok világszerte ugyanilyen stratégiákat és politikákat dolgoztak ki a légi közlekedéssel kapcsolatos interferenciaproblémák megelőzésére. Az EU-ban az elektronikus eszközök 2014 óta maradhatnak bekapcsolva.

Akkor miért tiltja a légiközlekedési ágazat ezeknek a globális szabványoknak a megléte mellett továbbra is a mobiltelefonok használatát? Az egyik probléma olyasmiben rejlik, amire talán nem is számítana –a földi interferenciában.
A vezeték nélküli hálózatokat tornyok sora köti össze; a hálózatok túlterheltté válhatnak, ha az e földi hálózatok felett repülő utasok mindannyian telefonálnak.

A 2021-ben repült utasok száma több mint 2,2 milliárd volt, és ez a fele a 2019-es utas számnak. A vezeték nélküli társaságoknak itt lehet, hogy van valami igazuk.

Természetesen, ami a mobilhálózatokat illeti, az elmúlt évek legnagyobb változása az új szabványra való áttérés. A jelenlegi 5G vezeték nélküli hálózatok – amelyek a nagyobb sebességű adatátvitel miatt kívánatosak – a légiközlekedési iparágban sokak számára aggodalmat keltettek.

A rádiófrekvenciás sávszélesség korlátozott, mégis egyre több új eszközt próbálunk hozzáadni. A légiközlekedési iparág rámutat, hogy az 5G vezeték nélküli hálózatok sávszélességi spektruma feltűnően közel van a fenntartott légiközlekedési sávszélességi spektrumhoz, ami interferenciát okozhat a repülőgépek leszállását segítő, repülőterek közelében lévő navigációs rendszerekkel.

Az ausztráliai és az amerikai repülőtér-üzemeltetők az 5G bevezetésével kapcsolatos repülésbiztonsági aggályoknak adtak hangot, az Európai Unióban azonban úgy tűnik, hogy a rendszer ilyen problémák nélkül terjedt el. Akárhogy is, a repülőgépeken a mobiltelefon-használat korlátozása bölcs dolog, amíg az 5G-vel kapcsolatos kérdések rendeződnek.

A legtöbb légitársaság ma már fizetős vagy ingyenes Wi-Fi szolgáltatást nyújt az ügyfeleknek. Az új Wi-Fi technológiákkal az utasok elméletileg használhatják mobiltelefonjaikat arra, hogy videohívásokat kezdeményezzenek barátaikkal vagy ügyfeleikkel a fedélzeten.

Egy nemrégiben indult járat egyik utaskísérője a repülés közbeni telefonhasználatról úgy fogalmazott véleményében, hogy kényelmetlenség lenne a légiutas-kísérő személyzet számára, ha meg kellene várnia, amíg az utasok befejezik a hívást, hogy megkérdezhesse őket, kérnek-e valamilyen italt vagy ennivalót – jelentette ki. Egy több mint 200 utasból álló repülőgépen a fedélzeti kiszolgálás tovább tartana, ha mindenki telefonálna.

Egy olyan időszakban, amikor az utasok zavaró viselkedése, beleértve a légi dühöt is, egyre gyakoribb, a telefonhasználat a repülőn egy újabb kiváltó ok lehet, amely megváltoztatja az egész repülési élményt.

A zavaró viselkedés különböző formákat ölthet, a biztonsági előírások be nem tartásától, például a biztonsági övek használatának elmulasztásától kezdve az utastársakkal és a légiutas-kísérő személyzettel való szóbeli vitán át az utasokkal és a légiutas-kísérő személyzettel való fizikai összetűzésig, amelyet általában légi dühként azonosítanak.

Összefoglalva: a telefonok használata a fedélzeten jelenleg nem károsítja a repülőgép üzemképességét. A légiutas-kísérő személyzet azonban talán jobban örülne, ha nem késlekedne az összes utas fedélzeti kiszolgálásával.

Az 5G technológia azonban behatol a repülőgépek navigációs rendszereinek rádiósávszélességébe; további kutatásokra lesz szükségünk ahhoz, hogy megválaszoljuk az 5G kérdését a repülőgépek navigációjának leszállás közbeni zavarásával kapcsolatban.

(ScienceAlert)

Nyitókép: Shutterstock