Csatorna Amszterdamban, Hollandiában

Fontos változás jön ennek az országnak a közlekedésében

A város „környezetvédelmi övezetet” vezet be a szabadidős hajók számára, és nyártól kezdve bírságokat szabnak ki az új szabályokat figyelmen kívül hagyókra.


Hollandia 14 városa nemrég vezette be a nulla kibocsátású zónákat útjain, de Amszterdam egy lépéssel tovább megy, és egy új „környezetvédelmi zónát” hoz létre a vizeire is. A város új szavályozásának célja, hogy enyhítsék a belvárosban közlekedő hajók számát.

Szerencsére valószínűleg nem szűnik meg a hajókázás a csatornákban, mivel a legtöbb amszterdami hajót már most is emissziómentes motorokkal üzemeltetik. A Time Out a Reuters jelentését idézi, amely szerint 2020-ban a város 550 kereskedelmi hajójának 75 százaléka emissziómentes lesz. Ma már 600-ból 500-at (mintegy 83 százalékot).

Amszterdamban azonban 14 000 kedvtelési célú vízi jármű is van – ezek közül 10 500 a közvizeken – és áprilistól csak az elektromos vagy hidrogénmotorral hajtott hajókat (és az evezős csónakokat) látják szívesen az övezetben. Az engedetlenül közlekedőket először figyelmeztetésben részesítik, de nyártól kezdve bírsággal büntetik majd őket.

A lap azt írja, hogy mentességet kapnak 2030-ig a szabályozás alól a benzin- és dízelmotorral rendelkező hajósok, akik már több éve rendelkeznek hajózási engedéllyel, és a történelmi múzeumi hajókra sem vonatkozik majd a zóna.

A korlázozást Amszterdam környezetének és levegőminőségének javítása érdekében hozták. Melanie van der Horst, a város közlekedési képviselője szerint a CO2-kibocsátás csökkentése az elsődleges cél, de reményeik szerint a zajszennyezés is csökkenni fog. A hatás valószínűleg a nyári hónapok forgalmas napjain lesz a leginkább érezhető.

Haj\u00f3kir\u00e1ndul\u00e1s \u00e9s csatorn\u00e1z\u00e1s Amszterdamban

Fotó: Shutterstock

A rendszer megfelelő működése érdekében a város növeli a hajók elektromos töltőpontjainak számát. A cél 2030-ra 2500 pont telepítése, ebből 300-at a következő két évben – jelenleg csak 22 van.

Nyitókép: Shutterstock