2024 szava fájdalmas jelenségre hívja fel a figyelmet
A „Brain rot” (agyrohadás) lett az év oxfordi szava 2024-ben, a közösségi média végtelen görgetése és az agyzsibbasztó tartalmak miatti aggodalmak közepette.
Az Oxford University Press, az Oxford English Dictionary kiadója által összeállított hat szóból álló szűkített listáról több mint 37 ezren szavaztak. A szűkített listáról egy négytagú szakértői testület döntött, amelynek elnöke Susie Dent lexikográfus volt.
Az évente kiosztott díj, amelynek korábbi nyertesei között szerepelt a rizz (internetes szleng kifejezés, jelentése vonzerő) és a climate emergency (klímavészhelyzet), az év hangulatát és trendjeit hivatott tükrözni.
A brain rot meghatározása szerint „egy személy mentális vagy intellektuális állapotának feltételezett romlása, különösen a triviálisnak vagy kihívást nem jelentőnek tartott anyagok (ma már különösen az online tartalmak) túlzott fogyasztásának eredményeként”.
Az Oxford University Press szerint a kifejezés
„2024-ben újból előtérbe került, mint olyan kifejezés, amelyet a túlzott mennyiségű, alacsony minőségű online tartalom fogyasztásának hatásaival kapcsolatos aggodalmak megfogalmazására használnak, különösen a közösségi médiában”.
Annak ellenére, hogy a kifejezés a közelmúltban vált ismertté, az első feljegyzett használata Henry David ThoreauWalden című könyvében jelent meg 1854-ben.
Casper Grathwohl, az Oxford Languages elnöke elmondta, hogy az agyrohadás kifejezés a virtuális élet egyik vélt veszélyére utal, valamint arra, hogy hogyan használjuk fel a szabadidőnket.
„Úgy érezzük, hogy ez egy méltó következő fejezet az emberiségről és a technológiáról szóló kulturális beszélgetésben. Nem meglepő, hogy oly sok szavazó felkarolta a kifejezést, és támogatta, hogy idén ezt válasszuk. Azt is lenyűgözőnek találom, hogy az agyrohadás szót a Z és az Alfa generáció vette át, azok a közösségek, amelyek nagyrészt felelősek a kifejezéssel jelölt digitális tartalmak használatáért és létrehozásáért.”
A szűkített listán szerepelt még a demure kifejezés, amely egy nyári közösségi médiatrend nyomán vált ismertté, és visszafogott vagy felelősségteljes viselkedésre utal; a dynamic pricing (amikor egy termék vagy szolgáltatás ára a kereslet függvényében változik), a lore (valakivel vagy valamivel kapcsolatos tények és háttérinformációk összessége), a romantasy (a romantikát és a fantáziát ötvöző fikciós műfaj) és a slop (a mesterséges intelligencia segítségével előállított alacsony minőségű online tartalom).
Az Oxford University Press a győztes kiválasztásakor figyelembe vette a közönségszavazást, valamint a nyilvános kommentárokat és egyéb elemzéseket, mielőtt vasárnap este kihirdette volna a győztest.
(Guardian)
Nyitókép: Shutterstock