Az ablak mellett ülők elsőbbségi beszállást kapnak egy légitársaságnál
A United Airlines megváltoztatta a turistaosztályon utazók beszállási folyamatát, attól függően, hol ülünk, meghatározhatja, hogy mikor szállhatunk fel a gépre.
A CN Traveler cikkében azt írja, hogy egy belső feljegyzés szerint a légitársaság olyan beszállási rendszert vezet be a turistaosztályon, amely az iparági szaknyelv szerint a WILMA sorrendjét követi. Ennek értelmében először az ablak, majd a középső és végül a folyosó melletti ülés tulajdonosai szállhatnak fel a gépre.
Az új eljárás szerint, mely a United legtöbb járatán október 26-án lép életbe, a turistaosztályon történő beszálláskor az ablak mellett ülő utasok a 3-as csoportban szállnak fel, a kijárati sorban ülő utasokkal együtt. Ezután következnek a középső üléseken helyet foglalók, akik a 4. csoportban szállnak fel, az utolsó, economy utasok pedig a folyosó mellett ülő utasok lesznek, akiknek a beszállókártyáján az 5. csoportot jelölik meg.
Az új protokoll a párban utazókat is figyelembe veszi – az ugyanazon turistaosztályra szóló foglalással rendelkező több utas, például családok vagy együtt utazó partnerek ugyanazt és a legmagasabb beszállási csoportszámot kapják. Az egyetlen kivételt a basic economy utazók képezik. Utóbbi esetében minden utas, függetlenül az üléskiosztástól, az újonnan létrehozott 6. csoportba kerül, amely az utolsó csoport és utasok, akik felszállnak a repülőgépre.
A beszállási rendszer nem fog változni az olyan előfoglalkoztatott csoportok, mint az aktív katonai vagy fogyatékkal élő utasok, illetve az üzleti osztály, az első osztály és az elit státuszú utasok számára.
A United Airlines már korábban is a WILMA módszert alkalmazta a beszállásnál, de 2017-ben leállította azt a szokásos, elölről hátrafelé történő felszállás javára. A légitársaság feljegyzése szerint azonban 2019 óta a United átlagos beszállási ideje két perccel nőtt, aminek következtében a cég kutatja, hogyan lehetne ismét egyszerűsíteni a protokollt.
A United a WILMA eljárást négy, meg nem nevezett belföldi repülőtér négy beszállási pontján tesztelte, köztük az egyik fő csomópontján, és arról számolt be, hogy az eljárás gyorsabb, és a beszállási időből két perc pluszt spórolt le. Ez a két perc mind a légitársaság, mind az utasok számára létfontosságú, mivel egy ennyi idővel is késedelmes indulás olyan késéseket okozhat a kifutópályán, amelyek felborítják az utasok utazási terveit, és a légitársaságok számára költségessé válnak.
Az amerikai légitársaságok folyamatosan módosítják a beszállási folyamatot annak kiderítése érdekében, hogyan lehet az gördülékenyebb vagy jövedelmezőbb. A JetBlue korábban arról volt ismert, hogy az utasok beszállását gyorsabb, hátulról előre módszerrel végezte, melyet a világjárvány idején rövid időre felújított, hogy csökkentse az utasok sorban állási idejét.
A Southwest is alkalmazza az úgynevezett open seating beszállási rendszert, amelyben az utasok csoportonként szállnak fel, de szabadon választhatják ki az első szabad, számukra tetsző helyet. Ez a CheapAir járatkereső oldal serint körülbelül 47 százalékkal gyorsabb, mint a hagyományos beszállás.
Ennek ellenére a Southwest tovább kísérletezett azzal, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a folyamatot, és néhány repülőtéren olyan beszállási eljárást tesztelt, melynek során az első és a hátsó ajtókat is kinyitotta az utasok előtt, de úgy tűnik, ez nem vált be.
Úgy tűnik azonban, hogy a légitársaságok manapság ragaszkodnak az elölről hátrafelé, soronként történő beszálláshoz, mivel ez egyszerűen jövedelmezőbb. Az elsőbbségi beszállás általában olyan utasok számára jelent plusz előnyt, akik drágább prémium ülőhelyeket vásárolnak, eleget költenek a légitársaság társmárkás hitelkártyáin az elit státusz megszerzéséhez, vagy külön megvásárolják a korai beszállást, ami különösen a Southwest számára jelent komoly nyereséget.
Nyitókép: Shutterstock