
8 intő jel, hogy nem lesz jó az étterem, ahová beültünk
Nem minden éttermi látogatás nyújt ötcsillagos élményt – és nem is kell feltétlenül megkóstolnunk az ételt ahhoz, hogy érezzük: valami nem stimmel. A szakértők szerint számos apró jel figyelmeztethet minket arra, hogy az előttünk álló vacsora nem feltétlenül lesz emlékezetes, legalábbis jó értelemben. Mutatunk néhány intő jelet, amiből könnyen kiszűrhetjük azokat a vendéglátóhelyeket, amiket mindenképp kerüljünk el a nyaralás során.
A jó menedzserek szem előtt vannak – jelenlétük érzékelhető, és akár meg is szólítanak minket.
A jó vezetők láthatóak: körbejárnak, kapcsolatot tartanak a személyzettel, és fenntartják az étterem hangulatát
– mondta Salar Sheik, Los Angeles-i éttermi tanácsadó. Szerinte egy jó vezető nem csak a beszállítókkal és a készletekkel törődik, hanem üdvözli a vendégeket, meghallgatja a visszajelzéseiket, és akár be is segít a felszolgálásba. Ha fogalmunk sincs róla, ki irányítja az éttermet, lehet, hogy valójában nincs is senki a felelős pozícióban.
A közösségi médiás jelenlét növelheti az étterem népszerűségét, de ha úgy tűnik, hogy a hely inkább egy fotózási helyszín, mintsem étkezésre alkalmas tér, az gyanús lehet.
Ha minden bejegyzés meghívásos vacsorákból születik, nehezen tudok bízni a vélemények hitelességében
– fejtette ki Candy Hom atlantai ételkritikus. A sok lámpa, és a folyamatos fotózkodás nemcsak zavaró lehet számunkra, hanem azt is sugallhatja: nem a vendégélmény, hanem az Instagram a fontosabb.
Természetesen nem minden napszakban kell tömegnek lennie, de ha csúcsidőben is kong az étterem az ürességtől, az intő jel lehet.
A folyamatosan üres éttermek arra utalhatnak, hogy a közösség elvesztette a bizalmát, akár a minőség, a kiszolgálás, akár a vezetés miatt
– figyelmeztet Sheik. Ráadásul az alacsony forgalom miatt az ételek alapanyagai sem cserélődnek elég gyorsan, ami a frissesség rovására mehet.
Nem mindig van igazunk vendégként, de ha egy felszolgáló nem hajlandó meghallgatni minket, vagy kellemetlenül reagál egy hibára, az sokat elmond az étterem hozzáállásáról.
Ha valamit elrontanak, illene igyekezni jóvátenni
– mondta Hom. Elmondása szerint olyan esettel is találkozott már karrierje során, amikor a pincér nem tudta megfelelően elszámolni egy hatfős társaság számláját, mert „ő csak ötfős asztalokat szokott kiszolgálni”.

Ha többször is hallunk panaszokat a személyzet rossz munkakörülményeiről vagy mérgező légkörről, érdemes elgondolkodni azon, hogy mi is részesei akarunk-e lenni ennek a rendszernek.
Komolyan veszem az ilyen visszajelzéseket, főleg ha megbízható forrásból érkeznek
– nyilatkozta Nadia Chaudhury, az Eater nevű gasztronómiai portál szerkesztője. Sheik szerint a vendégek is észrevehetnek árulkodó jeleket: ha a vezetők lekezelően beszélnek a személyzettel, ha a felszolgáló fél hibázni, ha nincs mosoly, kedvesség vagy lelkesedés, az sokszor arra utal, hogy a háttérben mérgező a vállalati kultúra.
A ragadós étlap, a rúzsfoltos pohár már önmagában is visszataszító, de az igazi mérce a mosdó állapota.
Ha a mellékhelyiség piszkos, akkor garantálom, hogy a konyhában sincs minden rendben
– figyelmeztet Sheik. A tisztaság az egyik legegyszerűbben ellenőrizhető része az étterem működésének. Ha ez nem megy, mi történik a bonyolultabb dolgokkal?
Ha a pincér nem tudja, mi van az ételben, vagy minden kérdésre vissza kell mennie érdeklődni, az arra utalhat, hogy hiányos a képzés, vagy egyszerűen nem büszke arra, amit felszolgál. Pedig az étlap alapos ismerete nemcsak az allergének miatt fontos, hanem a vendégélmény része is.
Teljesen természetes, ha a felszolgáló ajánl valamit az étlapról, de ha úgy érezzük, hogy nyomást gyakorol ránk, az már kellemetlen.
A szuggesztív értékesítés a munka része. De ha ez erőltetett, vagy kétségbeesésnek tűnik, az gyakran azt jelzi, hogy az étterem anyagi gondokkal küzd – és az eladásokat a vendégélmény elé helyezi.
– mondta Sheik.