Egy profi trükk, amivel megelőzheted a füldugulást a repülő leszállásakor
Nehéz felülmúlni a légi utazás gyorsaságát, ennek ellenére nem mindig a legkényelmesebb élmény. Meg kell küzdeni a szűk ülésekkel, a keringési problémákkal, a baktériumokkal és más, kevésbé ideális tényezőkkel.
És persze ott van a rettegett hatás a fülre: az a kellemetlen és fájdalmas nyomás. Orvosok osztották meg a HuffPosttal, hogy mit kell tudni a jelenségről, hogyan előzhetjük meg, és mit tegyünk, ha a földet érés után sem múlik el.
A kellemetlen érzést a belső fül és a környező környezet közötti légnyomáskülönbség okoz a légi utazás során
− mondta Dr. John Whyte, a WebMD vezető orvosa. A nyomásváltozások következtében a dobhártya megnyúlhat, vagy ritka esetben akár meg is szakadhat. Ez fájdalmat okoz, ami eltömődöttség vagy pukkanás érzetét kelti a fülben. Bizonyos tényezők súlyosbíthatják a tüneteket, például az arcüregtorlódás, légúti fertőzés vagy allergia. A fül egyes részei nem működnek olyan jól, ha például be van dugulva az orrunk. A kisgyerekeknek is nehezebb dolguk van, mivel a hallójárataik sokkal kisebbek.
Amikor a repülőgép süllyed, az utastérben megnő a nyomás. A középfülben − a dobhártya mögötti térben, ahol a fülcsontok vannak − szintén meg kell növekednie a nyomásnak, hogy az megegyezzen a környezetével. Van egy cső, amely összeköti a középfület az orr hátsó részével, az úgynevezett eustachi cső. Ez általában zárva van, és ki kell nyitnunk ahhoz, hogy levegő jusson a középfülbe, hogy a nyomás megegyezzen a repülőgép utasterével.
Mit tehetsz, hogy jobb legyen?
Fotó: Unsplash
Az eustachi cső megnyitásának módjai közé tartozik a nyelés, az ásítás és az orrfújás. A cukorkák vagy a rágógumi is ajánlott, mert ezek több nyálelválasztást okoznak, ami több nyelést eredményez. De van pár másik módszer is, amelyeket kipróbálhatsz.
A Valsalva-manőver, amikor az orrot befogjuk és óvatosan fújjuk, miközben a szánkat csukva tartjuk, szintén működhet. De a vény nélkül kapható dekongesztánsok vagy orrspray-k is segíthetnek a torlódás enyhítésében, ami megváltoztathatja a nyomáskülönbséget.
Hogyan előzheted meg a repülőgépes fülzúgást?
Kerüld a túlzott alkoholfogyasztást, igyál sok vizet, és tartózkodj az alvástól a felszállás és leszállás
Egy másik bevált mód, ha leszállás közben speciális füldugót viselünk. Ezekben a füldugókban kerámia szűrő van, és mivel a kerámia porózus, egy kis levegőt átenged, így a fülnek több ideje van kiegyenlíteni a nyomást. A füldugók lelassítják a nyomásváltozást, és több időt adnak a füleknek, hogy alkalmazkodjanak a váltáshoz.
A nyelés, az ásítás és az óvatos orrfújás, amikor a fül kezd eldugulni, szintén segíthet a középfülnek abban, hogy a repülőgép utasterével megegyező nyomáson maradjon, miközben a repülőgép süllyed. Ha az eustachi cső nem akar kinyílni, miközben a kabinnyomás emelkedik az ereszkedés során, a középfül nyomása csökkenni kezd. A dobhártya elkezd beszívódni, és a dobhártya megnyúlása fájdalmat okoz. A középfül megtelhet folyadékkal, így átmeneti halláscsökkenés léphet fel.
Mire az eustachi cső kinyílik, az órákig, napokig, sőt néha hetekig is eltarthat. Sajnos nincsenek olyan gyógyszerek, amelyek segíthetnek a gyógyulás felgyorsításában, de az orr óvatos fújása segíthet gyorsabban megnyitni.
Nyitókép: Unsplash
- Mit tesz valójában a testeddel egy hosszú távú repülőút? ›
- Ezek a legrosszabb helyek a repülőn, amiket soha ne válassz ›
- 6 dolog, amit mindenképp tegyél be a kézipoggyászodba repülés előtt ›
- Eltörlik a repülőre felvihető folyadék 100 ml-es limitjét — mi a csapda? ›
- Ezek a legbiztonságosabb ülések egy repülőgépen baleset esetén ›