
6 alapvető illemszabály, amit repüléskor be kell tartanod
Repülőn utazni sokszor nem a szűk helyek vagy a hosszú utak miatt kellemetlen, hanem néhány utas nem megfelelő viselkedése miatt. Cikkünkben hat olyan illemszabályt gyűjtöttünk össze, amelyet minden utazásunkkor érdemes megfogadni, hogy senkinek se okozzunk kellemetlenséget.
Az első benyomás nagyon fontos, ráadásul az udvariasság alapja, hogy kedvesek vagyunk a repülőgép személyzetével, akik elsőként fogadnak minket. Diane Gottsman etikett szakértő és Andrew Henderson légutaskísérő is hangsúlyozza, hogy a köszönés vagy a „köszönöm” használata rengeteget számít. Különösen mostanában, amikor elektromos eszközeink annyira lekötik a figyelmünket, hogy nem is vesszük észre ki van körülöttünk.
A fejhallgatók remek megoldást jelentenek az út alatt, hiszen használatukkal úgy tudunk sorozatot nézni vagy zenét hallgatni, hogy közben nem zavarjuk a másikat. Fontos azonban az is, hogy mindeközben észleljük a körülöttünk zajló eseményeket, így elkerülve a biztonsági kockázatokat. Ezáltal nem maradunk le a fedélzeten kínált ételekről és italokról sem. Ha látjuk hogy a személyzet tagjai közelednek felénk, vegyük le készülékeinket és jelezzük feléjük szándékainkat.
Figyeljünk arra is, hogy csak a fedélzeten legyen nálunk vezeték nélküli fejhallgató, ugyanis bizonyos légitársaságok tiltják, hogy az a feladott poggyászba kerüljön.

Az repülőn utazó szülők helyzete sokszor nehéz, hiszen a gyerekek sírása vagy nyűgössége kellemetlen szituációkat teremthet. Gottsman szerint a többi utasnak türelmesnek kell maradnia, hiszen ez egy, olyan helyzet, amely a szülők hatáskörén kívül esik. Ugyanakkor ezek alól kivételt képeznek azok a helyzetek, amikor a figyelmetlen szülők miatt a gyerekek például rugdossák az ülést. Ebben az esetben a szülő felelőssége odafigyelni a gyermekre.
Az ülés háttámlájának beállítása és a kartámaszok használata gyakori konfliktusforrás az utasok között. Az etikett szerint a középső ülésen ülő utasnak jár mindkét kartámasz. Ha fel akarunk állni helyünkről, akkor mindig a kartámaszt és ne az előttünk lévő háttámlát használjuk.
A háttámla döntése előtt pedig mindig illik körülnézni, így meggyőződhetünk arról, hogy nem zavarjunk másokat. Henderson szerint a konfliktusok elkerülhetők, ha előre egyeztetünk a szomszédainkkal.

Mindig olyan cipőt válasszunk utazáshoz, amely hosszú órákon át is kényelmes lehet, ugyan is a cipő levétele nem megengedett a repülőn. Akkor sem ha ülünk, de akkor sem ha, a kabinban közlekedünk. Emellett nagyon udvariatlan az is, ha lábunkat mások kartámaszára tesszük.
A személyes higiénia sem mellékes: csak tisztán és ápoltan szálljunk fel a repülőre. Gyakori panasz a repülőkön a túl erős parfüm is, így válasszunk kellemes illatokat.
Szűk térben nehéz elkerülni a kellemetlen szagokat, ezért érdemes megfontolni, mit eszünk a fedélzeten. A hal vagy a főtt tojás például nem a legjob választás. Henderson szerint ami az egyik utasnak büdös lehet, az a másiknak nem feltétlenül az, de ha valaki panaszkodik az ételünkre, érdemes azt gyorsan elfogyasztani, és akár bocsánatot is kérni a körülöttünk ülőktől.
Forrás: CNN Travel

