
Egyre jobban félünk ettől a dologtól a nyaralásaink alatt
A Collinson's Priority Pass kutatása szerint az utazók több mint egyharmadának nehéz kikapcsolódni és a mindennapi élet megpróbáltatásait hátrahagyni a nyaralás alatt.
A felmérésben részt vevők többsége szembesül azzal az állandó nyomással, hogy kapcsolatban kell lennie az elektronikai eszközeivel – 73%-uk aggodalmát fejezte ki, hogy üzenetekről marad le, ha nem ellenőrzi a telefonját.
„A járvány utáni távmunka fennmaradása tovább súlyosbította a munkaeszközökkel való állandó kapcsolatot, mivel a szakmai és a magánélet közötti határok továbbra is elmosódnak”
– mondta Todd Handcock, a Collinson globális kereskedelmi igazgatója és ázsiai-csendes-óceáni elnöke.
A kínzó érzést, amely miatt az utazók az eszközeikhez ragadnak, a kikapcsolástól való félelemnek, vagy FOSO-nak (fear of switching off) nevezték el. Ez az érzés hasonlít a kimaradástól való félelemhez (FOMO – fear of missing out), amelyet általában úgy jelölnek, mint az aggodalmat, hogy nem vesznek részt olyan izgalmas élményekben vagy tevékenységekben, amelyeknek mások is részesei.
Ez is érdekelhet: A teljes semmittevés komoly egészségügyi előnyökkel jár
A FOSO a FOMO kiterjesztésének tekinthető, mutat rá Handcock.
„Az eszközökről való lekapcsolódástól való félelem részben a munkahelyi és otthoni frissítésekről való lemaradástól való félelemből ered.”
Ez a kínzó nyugtalanság veszélyeztetheti az utazók nyaralásának minőségét.
Fotó: Unsplash
A kikapcsol(ód)ás nem olyan egyszerű
Dr. Cortney Warren klinikai pszichológus szerint a FOSO olyan, mint annak a tapasztalata, hogy az emberek szeretnének pihenni, de nehezen tudnak eléggé elszakadni az élet mindennapi kötelezettségei alól ahhoz, hogy élvezzék a jelen pillanatot.
A Kepios tanácsadó cég adatai szerint ma már a világ több mint fele jelen van a közösségi médiában. A felnőttek nagy többsége naponta legalább egy platformot ellenőriz, és ez függőséget okozhat, mondta Warren a CNBC-nek. A pszichológus szerint a mindennapok felgyorsult tempójában nem biztos, hogy könnyű feladat félretenni az elektronikus eszközöket és elmerülni a jelenben, különösen utazás közben.
„Az utazás önmagában stresszes lehet, mert kikerülünk a napi rutinból, és otthon is lehetnek olyan események, amelyek a figyelmünket igénylik, hogy a dolgok zökkenőmentesen működjenek.”
A Priority Pass felmérése szerint a FOSO a fiatalabb utazók körében elterjedtebb. A Z generációs (18-27 éves) válaszadók 51%-a vallotta be, hogy utazás közben rendszeresen ellenőrzi a munkahelyi üzeneteket, ami jóval meghaladja a baby boomerek (59-77 évesek) arányát, akiknek csak 29%-a tesz így.
A baby boomerek már jóval azelőtt felnőtté váltak, hogy a kézi technológia és a közösségi média megjelent volna a színen, magyarázza Tovah Klein, a New York-i Barnard College adjunktusa. A fiatalabb generációk, például a Z és Y generáció (27-42 évesek) tagjai viszont már a technológiával együtt nőttek fel, és nagyobb valószínűséggel vannak állandóan kapcsolatban egymással az online térben.
Nyitókép: Shutterstock