Repülőgépen tapsoló utasok

Meglepő ok miatt nem szabadna tapsolni a repülőgép leszállásakor

Csak azért, mert ez egy általános gyakorlat, még nem jelenti azt, hogy jó ötlet.

,,Az utasok különböző okokból tapsolnak, többek között azért, hogy kifejezzék elismerésüket, amiért a pilóták biztonságosan és simán leszállították a gépet, vagy hogy kifejezzék örömüket, hogy elérték a célállomást”

– mondja Jacqueline Whitmore, a Northwest Airlines egykori légiutas-kísérője.

A tapsnak számos oka lehet. Whitmore hozzáteszi, hogy ez gyakran egy különösen nehéz, turbulenciákkal teli repülés után történik, amikor az utasok igazán örülnek, hogy újra a földön vannak.

Egyesek szerint a leszálláskor történő tapsolás a légi közlekedés kezdeti időszakából származik, amikor a repülés még újdonságnak számított, és a szolgáltatás kivételes volt. Az ünneplő taps tehát a biztonságos érkezésért és a fedélzeten szerzett különleges élményekért való elismerés kifejezésére szolgált.

Néhány jelenlegi utas számára a taps még mindig a megkönnyebbülés kifejezése, és egyes helyeken, például a Fülöp-szigeteken és Puerto Ricóban gyakori, hogy a külföldön élők és dolgozók tapssal és éljenzéssel fejezik ki örömüket, hogy hosszú idő után hazatérnek.

A Hamiltonból ismert Lin-Manuel Miranda díjnyertes színész, dalszerző és producer még 2018-ban tweetelte a következőt a témával kapcsolatban:

„Minden alkalommal tapsolok, amikor egy repülőgép leszáll, és a legtöbb Puerto Ricó-i is ezt teszi. Ez a mi dolgunk. Imádom. Átvertük a gravitációt, és élünk. Megdöbbenek, amikor az emberek NEM tapsolnak.”

Egyszerűen fogalmazva, a taps nem mindig olyan udvarias, mint amilyennek látszik.

„Ez egy kedves gesztus, és a legtöbb ember nem sértődne meg. De soha nem lehet azt mondani, hogy soha, mert lehetnek enyhítő körülmények, és előfordulhat, hogy az utas rossz ítélőképességről tesz tanúbizonyságot, ha a szokásosnál lassabban és hangosabban tapsol, hogy hangsúlyt adjon a szarkazmusnak”

– magyarázza Diane Gottsman etikett szakértő.

Ráadásul a pilótának az a dolga, hogy épségben eljusson oda.

A többi utast is figyelembe kell vennünk.

„Ha a járat túlságosan turbulens volt, vagy ha a pilótának kényszerleszállást kellett végrehajtania – az utasok betegsége, egy engedetlen utas, mechanikai vészhelyzet stb. miatt –, akkor a tapsolás érzéketlennek tűnhet a megrendült vagy feldúlt utasokkal szemben”

– mondja Whitmore.

Az, hogy a repülőgépen tapsolni udvariasnak vagy sértőnek számít-e, nagyban függ az úti céltól és a körülöttünk ülő emberektől. Például lehet, hogy Kolumbiában vagy Bulgáriában tapsolni szokás leszálláskor, de az Egyesült Királyságban történő leszálláskor ez tiszteletlenségnek számíthat.