Kiderült, mi alapján árazzák a repülőjegyeket a légitársaságok
A Berkeley Haas School of Business új tanulmánya megcáfolja a légitársaságok jegyárképzési stratégiáival kapcsolatos népszerű mítoszokat. De akkor mégis hogyan és mi alapján árazzák be a légitársaságok a repülőjegyeket?
A várt gazdasági magatartással ellentétben a légitársaságok gyakran korlátozott árkészletet használnak és nem igazodnak a versenytársak árazásaihoz.
„Nagyon sok hack létezik az olcsóbb repülőjegyek megtalálására. De az adataink azt mutatják, hogy ezek közül a hiedelmek közül sok téves”
– mondja Olivia Natan, a Kaliforniai Egyetem Haas School of Business marketing tanszékének adjunktusa.
Négy kollégájával - Ali Hortaçsu és Timothy Schwieg a Chicagói Egyetemről, Kevin Williams a Yale-ről és Hayden Parsley az austini Texasi Egyetemről - Natan alaposan megvizsgálta az egyik nagy amerikai légitársaság ármeghatározásának szerkezetét és folyamatát. Az általa talált rendszer, amely a légitársaságokra világszerte jellemző, szembetűnően ellentmondott annak, amit a legtöbb közgazdász elvárna - és amit a legtöbb vásárló feltételezett.
Az egyik legmeglepőbb eredménye a kutatásnak az, hogy a légitársaságok nem veszik figyelembe versenytársaik árait az automatizált árképzésben. Általában, ha egy légitársaság csökkenti az árait, azt várnánk, hogy a többi cég is ezt teszi. Ha nem így tesznek, az csökkenti a versenypiac előnyeit.
Ezen felül a kutatásból még arra jöttek rá, hogy a vizsgált cég meghatározott és viszonylag kis számú árat rendel a jegyekhez az egyes járaton, miközben az egyes árkategóriák között óriási, akár száz dollár is lehet a különbség.
Megeshet tehát, hogy az első harminc jegyet olcsón adják, a következő harmincat már drágábban, és így tovább emelkedve az utolsó helyekig. Ebből a szempontból viszont érdemes lehet minél előbb foglalni, hogy jó árat fogjunk ki – nem úgy, mint ahogyan azt korábban feltételeztük. Újabban azonban a légitársaságok azzal is kísérleteznek, hogy a helyeknek is külön árakat szabjanak meg.
Ettől függetlenül az árképzés véletlenszerű lehet a kutatócsoport szerint, akik úgy találták, hogy az árazásért felelős csapat gyakran alulárazza a jegyeket, amit a bevételkezelő csapatnak kell korrigálnia.
Natan szerint a következő néhány évben a légitársaságok elkezdhetnek dinamikusabb árképzési platformokat bevezetni, és ezekből a változásokból a nem üzleti utazók is profitálhatnak. De egyelőre nagyrészt hiábavaló a vadászat egy még fel nem fedezett trükk után, hogy alacsonyabb árú repülőjegyeket találjunk. Az viszont egyértelmű, hogy nem érdemes az utolsó pillanatig várni a jegyvásárlással.
Nyitókép: Shutterstock