Szaúd-Arábia The Line városa

Egy város, ahonnan a kocsik ki vannak tiltva és minden két perc sétára van - The Line

A 2017-es bejelentés után mindenki kétkedve fogadta Mohammed bin Szalmán szaúdi koronaherceg vízióját arról a gigantomán tervről, ami a Neom nevet kapta a keresztségben. Az Egyiptommal és Jordániával is határos megapolisz-tervezet három régióból áll: Oxagonból, Trojenából és a teljes magyarországnyi lakosság befogadására képes The Line-ból, azaz A Vonalból.


Mikor aztán tavaly februárban egy könnyű kis vizittel végig jártam a Dubaiban megrendezett világkiállítás standjait, akkor a legőszintébb döbbenetet és leboruló elismerést a szaúd-arábiai váltotta ki belőlem, amitől nem csupán az állunk esett le, de az egész arcunk nagyot puffant a földön. A 13 ezer négyzetméter mindegyikét megtöltötték múlttal, jelennel, jövővel, technológiával, hagyománnyal, kissé tolakodó gazdagsággal, pazar sokszínűséggel, elképesztő leleménnyel. Viharos szerelem szövődött köztünk, és be kellett lássam, hogy alighanem tudatlanul egy rossz polcra pozícionáltam magamban ezidáig az iszlám vallás központját, és ha valaki, na akkor ők bizisten, vagy jó, bizAllah felépítik ezt a minden ízében egyedülálló projektet.

Trojena

2022 őszén neki is vágtak. A beharangozó elképesztően hangzatosan és baromi ködösen fogalmaz, de a lényege talán az, hogy egy olyan koncepciót vázoltak fel, ami megmutatja, hogy miként lehet a természettel és a technológiával együtt, összhangban éldegélni.

A weboldalukat böngészve végtelenül komolykodó és hivatalos handabandán rágtam át magam, aminek a megértéséhez minimum három diploma szükséges, de a sok blablabla közül azt sikerült kihámoznom Trojena régióra vonatkoztatva, hogy egy olyan üdülőváros-szerű úti céllá szeretne válni, amiből nincs több a Föld című golyóbison. Ötvözné a valós és a virtuális építészeti és mérnöki innovációkat, ráadásul három havi bontásokban négy különböző módban szeretne üzemelni: december és március között a Tél programot futtatják, márciustól májusig a Kaland lesz napirenden, május és szeptember között belecsapnak a Tavi szezonba, míg szeptembertől november végéig a Wellnessé lesz a főszerep.

Oxagon

Ezzel szemben az Oxagon régió sokkalta inkább az iparra, fejlesztésre és kutatásokra fókuszál majd, ahol a vállalkozók és az innovátorok felgyorsíthatják az ötleteik piacra dobását.

The Line


Bizonyára a Trojena és az Oxagon miatt is megnyaljuk majd a szánk szélét és temérdek újdonságot és érdekességet tartogat, de minden kétséget kizáróan a The Line lesz a legnagyobb durranás a triumvirátusból. A 170 kilométer hosszú, mindössze 200 méter széles és 500 méter magas megapoliszt két, egymással párhuzamos falú csőként kell elképzelni, ami 9 millió embernek adna otthont óriási népsűrűséggel a mintegy 34 négyzetkilométeres területen „Embergyűlölők kíméljenek!” - jeligére a kiadóban. Egyik végéből a másikba mindössze 20 perc alatt lehet majd eljutni a The Spine névre hallgató föld alatti gyorsvasúttal, ami durván odavágna a sanghaji shinkanzennek is.

A 38 éves szaúdi koronaherceg, aki tavaly óta immár a miniszterelnöki tisztséget is betölti végtelen munkabírásával, úgy véli, hogy korunk egyik legnagyobb és legidőigényesebb problémájának az ingázás tekinthető, ami a végső számvetéskor kiderülhet, hogy éveket vett el az életünkből, és ennek időtartama a 2050-re vonatkozó prognózis szerint akár meg is duplázódhat. Különösen egy olyan országban, mint az övék, ahol tömegközlekedésről alig-alig hallottak. Találomra bóklászik ugyan néhány autóbusz, de a menetrend egy merőben ismeretlen fogalom, ellenben a dugók nem a borosüvegekhez, hanem a közutakhoz köthetők, pláne egy alkoholt megvető helyen, ahol a benzin jelenlegi ára 230 forint. Naná, hogy mindenki a légkondicionált autókban hűsöl. A közlekedési morál a szótárakban sem szereplő ismeretlen fogalom, az irányjelzőt még egy átlagos BMW-sofőrnél is kevesebbet használják, de cserében dudálnak örömükben, bánatukban egyaránt. Na ebből a komplexumból mindenféle autó ki lesz tiltva, és lehetnek bár ők a világ második legnagyobb kőolaj-kitermelője és a világ legnagyobb olajexportőre, de hadat üzentek a CO2 kibocsátásnak, mint legyőzendő problémának és legnagyobb durranásként meglengették, hogy a város abszolút zéró kibocsátású és önellátó lesz. Napból és szélből csiholnak energiát, a sótalanított, ásványi anyagokkal dúsított vizet a Vörös-tenger kínálgatja portékaként, az élelmezést pedig vertikális farmokon oldanák meg dús növényzetet honosítva a futurisztikus városállamban.

A The Line alapkoncepciója egyértelműen az, hogy legfeljebb két perc sétatávon belül bármi elérhető legyen, akár egy gyakran látogatott szolgáltatóhely, iskola, orvosi rendelő vagy romantikus bár, mint randihely, opera-vagy futballstadion, egyetem, esetleg az őszi kollekciót tukmáló Versace üzlet.

A látványtervek alapján sok kétkedő húzogatta a szemöldökét túlgondolt PR-fogást gyanítva a megalomán terv mögött, de az egyértelműen több lábra állni kívánó ország, ami megcélozta a szomszédos Emirátus turizmusból befolyó 12%-os DGP-jét a drónfelvételek bizonysága szerint is belevágott az építkezésbe. Mit belevágott…?!? Éjjel és nappal szorgoskodnak a lelkes bangladesi vendégmunkások, hogy a tervek szerint az első lakók már 2024-ben beköltözhessenek, ámbár a teljes projekt előreláthatólag csak 2045 környékén fejeződne be folyamatosan bővülve, szépülve, gazdagodva.

A 725 milliárd dolláros, azaz momentán épp 255 269 915 000 000 forintos építkezés egyik alig titkolt célja a turistacsalogatás, minek érdekében jócskán enyhítettek a meglehetősen konzervatív szabályozáson, ismerősen csengő nevű szállodaláncokkal állapodtak meg, újabb légitársaságot alapítanak, de már ma is heti három járat indul Budapestről az élménygyűjtő kalandorok számára. Leszerződtették Cristiano Ronaldót, a portugál szupersztár a szaúdi élvonalban szereplő al-Naszr futballistája lett évi 200 millió jurós fizetéssel, ami forintra átszámolva... sok.

Európai szemmel persze még mindig óriási szakadék tátong a két kultúra között, de ha elfogadjuk, hogy nem mi fogjuk megreformálni őket, ráadásul az a veszély sem fenyeget bennünket, hogy kirónának ránk valami fincsi kis büntetést a házasságkötés előtti szex elkövetése okán, akkor csak hagyjuk, hogy kézen fogjon és vezessen bennünket a múlt és a jelen furcsa egyvelege, a keleti misztikum délibábos ábrándja, a fűszerpiac bukéja, az utca zsongása, a müezzin hangja, a hagyományok (Kába) kőbe vésett megingathatatlansága, ami a futurisztikus új jövő felé vezet egy elképesztő vonallal, a Line-nal.

„Itt és csak itt, ezt nem és nem
feledem.
Holtomban is csak erre járok,
Keleten.
Izzóbb a bú itt és szívig döf
az öröm.
De szép, vidám, vad áldomás volt
Köszönöm!”
(Kosztolányi Dezső)

Az íróról
„László Nicole vagyok, egy méltán ismeretlen, II. kerületi családanya. Három gyerek, egy macska és egy férj anyukája, aki rajong az utazásért, a jóféle étkekért, a pedigrés buborékokért, a száguldó cirkuszért, az életért, a pikírt humorért, a pengeéles elmékért, a szép ruhákért és végül, de elsősorban a családjáért. Néha virtuális pennát ragadok, hogy megosszam a jártomban-keltemben tapasztaltakat és időnként életvezetési tanácsokat is osztogatok tök kéretlenül.”
A szerző további írásai itt olvashatók.

Nyitókép: Shutterstock