Koktéltörténeti kisokos a VIRTU Restaurant bartenderével, Steier Mátéval
VIRTU RestauranKi ne szeretné a finom koktélokat? Ma már nem igazán találunk olyan bárt vagy éttermet, amely ne helyezne hangsúlyt a minőségi koktélkínálatra. A koktélok története több mint 200 évre nyúlik vissza, míg Magyarországon a rendszerváltás után jöttek igazán divatba, ám igazán minőségi koktélkultúra csak az elmúlt 15 évben alakult ki idehaza.
A XVIII. századig az égetett szeszeket nem igazán keverték más hozzávalókkal, inkább gyógyszerként, mint élvezeti forrásként tekintettek rájuk.
1806-ban új időszámítás vette kezdetét. Történt ugyanis, hogy egy New York-i bártender szeszből, vízből, keserűlikőrből és cukorból készített egy különleges italt egy helyi újság szerkesztőjének, aki serkentő likőrként hivatkozott a kreációra az újság hasábjain.
Fotó: Ráth Máté/HG Media
Az aranykor az 1870-es években köszöntött be, amikor a jég széleskörben hozzáférhetővé vált az Egyesült Államokban. Ekkor születtek meg az olyan ikonikus koktélok, mint a Rob Roy, a klasszikus Manhattan, a Morning Glory Fizz vagy a Mamie Taylor, amelyek még ma is népszerűek.
Az alkoholtilalom korszakában, az 1920-as években a koktélok szerelmesei csak titkos, úgynevezett speakeasy bárokban hódolhattak szenvedélyüknek.
Ekkor a szeszek nem hivatalos főzdékben készültek, sokkal durvább és kellemetlenebb ízűek voltak. Ez kedvezett a koktélok népszerűségének, hiszen a hozzáadott további alkotóelemek, ízek fogyaszthatóbbá, finomabbá varázsoltak az italokat.
Később népszerű irodalmi művek és filmek is segítették a koktélok iránti érdeklődés fokozódását. Ernest Hemingway több művében is hangot adott a whisky és az olyan koktélok iránti rajongásának, mint a Daiquiri vagy a Negroni. Az 50-es, 60-as és 70-es évek népszerű filmjeiben is egyre többször tűntek fel a koktélok és a long drinkek. A Van, aki forrón szereti című filmben fontos szerepet játszó Manhattan koktél, vagy a James Bond-mozikban rendszeresen feltűnő Vodka Martini sokak emlékezetébe bevésődött.
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas éve elején, a diszkókorszakában az élénk színek és az édes ízek domináltak a koktélokban. Ugyanebben az időszakban divatba jöttek az úgynevezett „power lunch-ok”, amikor üzletemberek és üzletasszonyok elkezdtek minőségi szeszekből készült koktélokat fogyasztani az ebédjeikhez.
Fotó: Ráth Máté/HG Media
A 21. században komoly változás történt, egyre több étteremben és bárban kezdtek el különleges, úgynevezett signature koktélokat készíteni, amelyek összetevői között egyre gyakrabban kaptak szerepet a kézműves ginek vagy whiskyk.
De mit gondol a koktélok evolúciójáról a VIRTU Restaurant bartendere, Steier Máté? A díjnyertes szakember izgalmas bárkoncepciót álmodott meg a MOL Campus 28. emeletén működő étterembe, ahol a trendeknek megfelelően – a signature koktélok mellett – nagy hangsúlyt kaptak az alkoholmentes, valamint az alacsony alkoholtartalmú koktélok is.
Nyitókép: Ráth Máté/HG Media