Kiderült, hova érdemes vonatozni a leginkább Budapestről

Kiderült, hova érdemes vonatozni a leginkább Budapestről

A kampányolók szerint az európai olcsó repülőjáratok és drága vonatjegyek a környezetszennyező közlekedési módokat támogatják, az adókedvezmények pedig arra ösztönzik az embereket, hogy nyaralás közben felhevítsék a bolygót.


A Greenpeace nemrég közzétett elemzése szerint a vonatjegyek átlagosan kétszer annyiba kerülnek, mint a repülőjegyek ugyanarra az útvonalra – írja a Guardian. A kampányolók 112 útvonalra szóló jegyet hasonlítottak össze, és végül megállapították, hogy Londonból Barcelonába eljutni vonattal akár 30-szor annyiba kerül, mint repülőre ülni.

Pedig Európa-szerte tombol a halálos hőség, amelyet a fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből származó üvegházhatású gázok még jobban felhevítettek.

A 10 eurós repülőjegyek azért lehetségesek, mert a munkavállalók és az adófizetők fizetik meg a valódi költségeket. A bolygó érdekében a politikusoknak cselekedniük kell, hogy megfordítsák ezt a helyzetet, és a vonattal való utazás legyen a megfizethetőbb megoldás

− mondta Lorelei Limousin, a Greenpeace klímakampányért felelős munkatársa.

A repülés az egyik legszennyezőbb emberi tevékenység. Ellentétben a hamburgerevéssel vagy az autóvezetéssel − amelyeknek vannak tisztább alternatívái, mint például a növényi alapú húsok és az elektromos járművek −, repülni nem lehet az éghajlat megváltoztatása nélkül.

rep\u00fcl\u0151

Fotó: Shutterstock

A Greenpeace megállapította, hogy a 121 vizsgált útvonal közül 79-en átlagosan drágább volt a vonatozás, mint a repülés.

A legjobb vonalak közé belföldi utazás esetén a Lisszabon-Portó és a Madrid-Barcelona, nemzetközi utazás esetén pedig a Berlin-Prága, a Zürich-Bécs és a Prága-Budapest vonalak tartoznak. A legjobb nemzetközi vonatvonalak egyike sem érinti az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot vagy Olaszországot.

Európában a légitársaságok nem fizetnek adót a kerozin után, és csak kevés adót a jegyek után. Kibocsátásukat csak az Európán belüli járatok esetében árazzák be − a szén-dioxid társadalmi költsége alatti szinten.

A légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,5%-áért felelős, de más gázokat is kibocsát, amelyek tovább melegítik a bolygót.

A Nemzetközi Energiaügynökség, a többnyire gazdag országok energiaügyi miniszterei által vezetett, párizsi székhelyű szervezet felszólította a döntéshozókat, hogy „a hatás szerint adóztassák meg a légi közlekedést, elismerve, hogy a világnak csak egy kisebb része repül".

A Greenpeace azt követelte, hogy a kormányok vezessenek be „egyszerű és megfizethető tömegközlekedési jegyeket". Ausztria 2021-ben kezdett el ilyen jegyet árulni, amely az ország összes tömegközlekedési eszközére kiterjedt, napi 3 euróért. 2020-ban Luxemburg lett az első olyan ország Európában, amely ingyenes tömegközlekedést biztosított.

Nyitókép: Shutterstock