Az új Orient Expressz

Jövőre indul útjára Olaszországban az új Orient Expressz

14 olasz régión, valamint Isztambulon, Párizson és Horvátországon keresztül repíti majd végig az utasokat a járat.

Ha meghalljuk azt a nevet, hogy Orient Expressz, nem meglepő, hogy utazni támad kedvünk. A Párizs és Isztambul közötti vasúti szolgáltatás, amely a transzkontinentális előkelő vonatutazás új korszakának úttörője volt, több mint egy évszázada varázsol el minket.

Jövőre az utasok új lehetőséget kapnak arra, hogy megtapasztalják az ikonikus vonat kínálta luxust és kalandot, akkor indult ugyanis első útjára Orient Expressz új járata Olaszországban. A La Dolce Vita névre keresztelt projekt keretében hat különböző vonatot indul majd 14 olasz régióban, három nemzetközi útvonalon és több mint 10 000 mérföldnyi vasútvonalon. Az utazások várhatóan egy-három napig tartanak, melyekhez a foglalások idén júniusában nyílnak meg.

45 év telt el azóta, hogy az eredeti Orient Expresszt a forgalom csökkenése miatt leállították, bár az évek során hasonló, kissé eltérő útvonalakon közlekedő járatok jelentek meg, köztük a Belmond's Velence Simplon-Orient-Expressz vasúti szolgáltatás, amely London és Párizs, valamint Velence között jár.

Az újraindításban az Accor francia vendéglátó-ipari konszern vesz részt, amely 2017-ben 50 százalékos részesedést szerzett a márkában (a másik 50 százalék az SNCF Group, a francia állami vasúttársaság alá tartozik), valamint az olasz Arsenale ingatlanbefektetési cég, Olaszország fő vonatüzemeltetője, a Trenitalia és a Fondazione FS Italiane támogatásával, amely az ország történelmi vágányait és vonatait kezeli.

„Visszahozunk egy luxusikont, de egy igazi olasz csavart adunk neki. Az Orient Expressz La Dolce Vita ablakot kínál országunk kevésbé ismert részeire, miközben továbbra is megáll Rómában, Firenzében és Milánóban, és azt a magas szintű szolgáltatást nyújtja, amelyről mindig is híres volt. Az ötlet az, hogy lehetőséget adjunk az utasoknak, hogy leszálljanak a vonatról, és felfedezzék Olaszország legkézenfekvőbb úti céljait – a „dolce vita” élményt 360 fokban”

– idézi Paolo Barlettát, az Arsenale vezérigazgatóját a Condé Nast Traveler.

Az újjáéledt vonatjárat Olaszország mellett három nemzetközi célállomásra is indul Rómából: Isztambulba, Párizsba és a horvátországi Splitbe.

„Az Orient Expresszről lévén szó, rendelkeznie kellett egy transzkontinentális elemmel. Ez a kultúrák közötti szellem teszi különlegessé"

– mondta el Stephen Alden, a Raffles és az Orient Express vezérigazgatója.

Ha mindez még nem elég vonzó, az utazás során „egyedi kirándulások” is várják a vendégeket.

„Reggel elmehetsz szarvasgombavadászatra Piemontba, majd este a milánói színházba, másnap pedig ellátogathatsz egy apró faluba a szicíliai vidéken”

– teszi hozzá Alden.

Csakúgy, mint az Orient Expressz aranykorában, amikor a kalandra vágyóbb utasok néha elhagyták kabinjukat és ahelyett egy luxusszállodában töltötték az éjszakát, az új járat Rómába érkező utasai is hasonló élményben részesülnek majd. Az Orient Expressz szállodája, a Minerva, a tervek szerint 2024-ben nyílik meg. A történelmi ingatlan – egy 17. századi barokk palota a Pantheon közelében – lesz az első az Orient Expressz szállodák gyűjteményében.

„Tekintsünk rá úgy, mint az Orient Expressz [legenda] frissítésére. A vasútvonal újradefiniálta a luxusutazást, és sokkal többet jelentett, mint egy vonat. Ezzel az új projekttel meg akarjuk írni a következő fejezetét”

– fogalmaz Barletta.

Amikor az eredeti Orient Expressz 1883-ban megjelent, kocsijai az akkori legfényűzőbb körülményeket biztosították, olyan jellemzőkkel, mint a bonyolult faburkolat, bőrfotelek és selyemlepedők. A fedélzeten az utasokat a legelegánsabb étkészleten felszolgált nyolcfogásos ételekkel várták, miközben Budapesttől és Münchentől Velencéig, valamint Párizsig, Európa különböző úti céljaira szállították őket.

A milánói székhelyű tervezőcég, a Dimorestudio szerint, amely az Orient Expressz La Dolce Vita dekorációjáért felelős, az új mozdony ugyanerre a kifinomult stílusra fog törekedni, anélkül, hogy megpróbálná azt másolni.

„Nem másolatot készítünk, hanem saját interpretációnkat a vonatról, szem előtt tartva annak örökségét. A belső terek az olasz dizájn aranykorának – az 1950-es, ’60-as és ’70-es évek – hatását merítik majd, és ötvözik a retró hatást a modernebb esztétikával. Ennek minden aspektusa egyensúlyt teremt a történelmi és a kortárs között”

– mondja Emiliano Salci, a Dimorestudio egyik társalapítója.

Nyitókép: Instagram / orientexpress