A banántól halpikkelyig: divatvadászat a környezetbarát anyagokra
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ezek az új anyagok nem jelentenek gyors megoldást a divat túlfogyasztással és pazarlással kapcsolatos óriási problémáira, de szükséges lépést jelenthetnek a tisztább technológiák fejlesztésében.
„Meg tudod enni a végterméket"
– mondja Hannes Schoenegger, a Bananatex társalapítója, amely a Fülöp-szigeteki banánfák leveleiből táskákat, pólókat és cipőket készít a H&M számára.
A termékek olyan népszerűek, hogy két órán belül elkapkodták őket a vásárlók, írja a FashionUnited.
Schoenegger a Premiere Vision Paris konferencián tartott előadást, ahol az iparág szakemberei gyűlnek össze, hogy megtudják, mely szövetek dominálnak majd a következő szezonokban.
„A növényeknek csak az oldalát szedjük le, és már nőnek is az erdőben, így nem használunk vegyszert, növényvédő szert vagy még vizet sem."
A brazíliai székhelyű Nova Kaeru az óriási pirarucu hal kidobott pikkelyeiből készült bőrt kínál, és egy másikat, amely a trópusi "elefántfül" növényből származik. Ananas Anam másik alternatívát kínál, ő hulladék ananászlevélből készít Nike cipőt.
Ezek a textíliák viszonylag kis piacot érnek el, de néhány vállalat eltökélt szándéka, hogy a fősodorba hozza őket. A spanyol Pyratex cég többféle lehetőséget kínál a kukorica- és cukornádtermelés hulladékának újrahasznosításától az izlandi hínárból, kínai bambuszból vagy osztrák fából való szálak előállításáig.
„Nem arról van szó, hogy a gyapotot egyetlen alternatív terménnyel cseréljük ki. Hanem arról, hogy sokféle helyettesítőt találjunk, arról megbizonyosodva, hogy semmi sincs túlhasználva"
– mondja Pilar Tejada Lopez szóvivő.
Különös érdeklődésre tarthat számot a csalán, amelyből egy selyemszerű és hihetetlenül erős szövet készíthető. Ez a mindennapi és luxusruházatban is használható, ami rávilágít arra a tényre, hogy ezek közül a technológiák közül sok nem újdonság.
„A csalánt valójában évszázadok óta használták ruházatra, de mi nagyrészt elfelejtettük. A munkánk része, hogy újra bevezetjük ezeket az elveszett ötleteket"
– teszi hozzá Lopez
Mások figyelmeztetnek az új anyagokra való túlzott támaszkodásra a fenntarthatóság felé való törekvésben.
„A helyettesítő anyagoknak semmi értelme, ha továbbra is ugyanannyi ruhadarabot készítünk”
– mutat rá Victoire Satto, a The Good Goods felelős divatra szakosodott médiacég munkatársa.
Még tovább fokozhatja a problémát, ha növelik az erdőirtások további ösztönzését, hogy helyet adjanak az újonnan divatos növényeknek – teszi hozzá. Ez az oka annak, hogy az olyan cégek, mint a Bananatex, nem hajlandók túllépni a természetes gazdálkodás határait.
„Projektünk egy újraerdősítési program része, amely jó módja a talaj újjáélesztésének és a helyi családok munkája biztosításának. Van egy természetes határ, és ezt nem lépjük túl, mert akkor káros lenne"
– fogalmaz Schoenegger.
A Pyratex hasonlóképpen nagy hangsúlyt fektet a felelősségteljes gazdálkodókkal való együttműködésre, valamint az ultra-összetett ellátási láncok elkerülésére, amelyek megnehezítik a ruházati cégek számára, hogy tudják, ki és milyen körülmények között termeszti alapanyagaikat.
Satto szerint azonban további kutatásokra van szükség a biológiai eredetű anyagok tartósságával kapcsolatban is, mivel egy ruhadarab ökológiai károsodásának fele az ártalmatlanításhoz kötődik.
Nyitókép: Shutterstock / HalynaRom
- Minden márkájában betiltja a szőrme használatát egy luxuscég - IN ›
- Megmaradt kagylóból fenntartható ékszerer? Menő! - IN ›
- A Chanel korlátozza bizonyos termékeinek az eladását - IN ›
- Környezetbarát szépségápolási kollekciót dob piacra a Chanel - IN ›
- A slow fashion és újrahasznosítás hazai példája: LaVidaYarn - IN ›