Táskák és kiegészítők a Prada kirakatában Olaszországban

Kínai turisták miatt eshet vissza a luxusmárkák iránti kereslet

Bár tavaly körülbelül 9 százalékkal bővült a luxusdivatcikkek globális piaca, idén visszaesésre számítanak a szakértők.

Az LVMH, a Kering, a Prada, a Hermes, a Burberry és a Richemont luxusdivatmárkák is a napokban teszik közzé előző negyedéves jelentéseiket, de az előzetes jóslatok nem túl fényesek. Ennek legfőbb oka a kínai kereslet csökkenése, valamint a bázishatások következménye (az érintett termékek iránti megugrott kereslet a Covid-lezárások után), írja a Haszon.

Ez különösen a többek között a Guccit is magában foglaló Kering csoportot érinthette súlyosan, mely első negyedéves forgalma 10 százalékkal csökkent éves alapon, pedig az elemzők nagyjából 3 százalékos zsugorodásra számítottak. A Kering kedvezőtlen jelentése hatással volt a részvényárfolyamára is, az 14-15 százalékot esett.

Utóbbi a szakértők a szektorális válsággal magyarázzák, melynek hátterében a kínai turisták elmaradó költései állnak, különösen Hongkongban, Makaón és Szingapúrban.

A lap a Vg cikke alapján azt írja, hogy a luxusmárkák egyes termékeiknél forgalomnövekedést tudtak elérni 2024 első 3 hónapjában, például a Pradához tartozó Miu Miu márka népszerű volt a kínai fiatalok körében, amely meg is látszik a forgalom 9 százalékos növekedésén az első negyedévben, 2023 azonos időszakához képest. Ugyanekkora bővülés volt tapasztalható a LVMH Lady Dior és Louis Vuitton Speedy táskáinak köszönhetően a vizsgált időszakban.

A Barclays szerint azonban a szektor globális forgalomnövekedése 2024-ben aligha éri el a tavalyi 9 százalékot.

Nem minden szegmensnél tapasztalható visszaesés a luxuspiacion. A Lamborghini például 10 112 autót adott el tavaly, ezzel egyéni rekordját elérve, mely egyben 9,5 százalékos értékesítésnövekedést jelent éves alapon. Mindez 2,66 milliárd eurós bevételt jelentett a gyártónak tavaly, ami 12,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A működési profitjuk azonban még ennél is jobban, 17,8 százalékkal nőtt éves alapon, és elérte a szintén céges rekordnak számító 723 millió eurót.

A Volkswagen csoporthoz tartozó vállalat legkeresettebb modellje az Urus SUV volt. A 650–660 lóerős, 4 literes biturbó V8-as motorral felszerelt modellből 6 087 darab kelt el tavaly – ez 13 százalékkal több, mint 2022-ben.

A V10-es motorral hajtott kompakt szupersposrtautó, a Huracan volt a második legnépszerűbb modellnek. Ebből, 27 százalékos éves növekedéssel, 3 962 darab talált gazdára 2023-ban.

A 2012-ben bemutatott, V12-es csúcsmodell Aventadorból 12 fogyott tavaly. Ezek voltak az utolsó darabok, mivel hamarosan érkezik helyette az új, 1015 lóerős Revuelto.

A Lamborghini legnagyobb piaca az Egyesült Államok, ahol a márka összesen 3 ezer autót adott el 2023-ban, ősszel pedig Budapesten is kereskedést nyitott a cég.

Nyitókép: Shutterstock