Online vásárlás - mobiltelefon, mellette fotelban ülő nő, szatyrokkal

Fillérekért vásárolhatunk rajta, de biztos megéri?

A legtöbbet letöltött ingyenes alkalmazás az App Store-ban és a Google Play-ben az elmúlt két hónap nagy részében nem a TikTok, a YouTube vagy az Instagram volt, hanem egy olyan online piactér, amely néhány hónappal ezelőtt még nem is létezett.


Az alig két éve, Bostonban alapított Temu óriási árengedményeivel nagy népszerűségre tett szert rövid idő alatt. Atermékei nagy részét többnyire közvetlenül kínai gyárakból vagy raktárakból szállító online kereskedelmi vállalat a hihetetlenül alacsony árak mellett kétségtelenül annak a stratégiájának köszönheti sikerét, hogy ingyenes dolgokat ad azoknak a felhasználóknak, akik a közösségi hálózatukon népszerűsítik az alkalmazást, és ráveszik barátaikat és családtagjaikat, hogy regisztráljanak.

A cég – a kínai e-kereskedelmi óriás, a Pinduodu amerikai ága – azonban a ki nem szállított csomagok, a rejtélyes díjak, a hibás megrendelések és az ügyfélszolgálat reakcióképtelensége miatt is kezd hírnevet szerezni. A Temu ellen már több mint 30 panasz érkezett a Better Business Bureau (BBB) nevű amerikai fogyasztóvédelmi szervezethez, és a BBB ügyfél minősítése kevesebb mint 1,5 csillag.

„Szállítási ígéreteket tesznek, és az emberek nem akkor kapják meg a rendelt termékeket, amikor kellene”

– mondta Melanie McGovern, a BBB PR- és közösségi média igazgatója a TIME-nak.

A TIME megkeresésére a vállalat nem válaszolt közvetlenül a vásárlói panaszokkal kapcsolatos kérdésekre vagy a BBB aggodalmaira.

Ha beválik, a Temu üzleti modellje jelentős hatással lehet az amerikai kiskereskedőkre és a globális ellátási láncra is a következő évben.

A Temu online piact\u00e9r log\u00f3ja

Fotó: Profimedia


Első ránézésre a Temu néhány felhasználóban megkérdőjelezheti, hogy legális -e. A valóban olcsó fogyasztási cikkek mellett a vállalat azzal büszkélkedhet, hogy krediteket lehet szerezni az oldalon felkínált, különböző játékokon keresztül, vagy meghívásunkra csatlakoznak a barátaink.

Az elmúlt néhány hónapban a Temut dicsérő bejegyzések futótűzként terjedtek a Facebookon, a Twitteren és a TikTokon, és úgy tűnik, a cég az egyik leggyorsabban növekvő platformmá vált az Egyesült Államokban.

Ez érthető, miután az oldalon számos valódi, erősen kedvezményes árú terméket találni, az air fryerektől a vezeték nélküli fülhallgatókon és számítógépes klaviatúrákon át a ruhákig.

A Temu weboldalán vagy alkalmazásán a felhasználókat azonnal mindenféle ajánlatok ostromolják: futócipők 20 dollár alatt, univerzális csavarkulcsok 4,5 dollárért, de beszélő játék hörcsögöket is kapni 7 dollárért. Az oldal egyik bannere az újévi kiárusításnak köszönhetően akár 90%-kal olcsóbb kiskereskedelmi árakkal kecsegtet.

A Temu a már említett kínai e-kereskedelmi óriás, a Pinduoduo testvérvállalata, amely az elmúlt években hasonló ajánlatokat kínált Kínában. A vállalat piaci kapitalizációja jelenleg 102 milliárd dollár, és részvényeinek árfolyama egy olyan évben emelkedett, amikor a versenytársak, például a kínai Alibaba súlyos csapásokat szenvedtek el.

A Temu szóvivője a TIME kérdéseire a honlapjáról származó nyilatkozattal válaszolt: a cég árait a „kereskedők, logisztikai partnerek mély hálózata és [a Pinduoduo] évek alatt kiépített, jól működő ökoszisztémája” teszi lehetővé.

Bár a Temu árai olcsók, sok új vásárló valójában egyáltalán nem fizet semmit. Ennek az az oka, hogy a vállalat olyan kampányt indított a közösségi médiában, amelyben minél többen győznek meg másokat a regisztrációról, annál több kreditet kapnak. Ez lehetővé tette, hogy egyesek, akik elég kreditet szereztek, anélkül kaptak termékeket, hogy megadták volna a Temu hitelkártyaadataikat.

„Úgy tűnik, mintha támogatnák őket, hogy veszteségesek legyenek, hogy piaci részesedést szerezzenek, ami nem különbözik attól, amit az Amazon sokáig csinált”

– mondja Douglas Schmidt, az egyesült államokbeli Vanderbilt University informatika professzora.

Bár a Temu sok terméket ad egyes felhasználóknak anélkül, hogy fizetett volna ezért, de cserébe a cég ingyenes reklámot kap az illető közösségi hálózatán keresztül. A vállalat a kampányt a közösségek összefogásának módjaként jelöli meg, hogy pénzt takarítsanak meg.

Úgy tűnik, a stratégia működik: Amikor egy Temu-felhasználó a Facebookon közzétett egy fotót a cég által küldött szállítmányról, melyért semmi nem fizetett, posztját hamarosan 70 komment árasztották el a Facebookon, melyek többnyire abból álltak, hogy az emberek saját ajánló linkjeiket tették közzé, abban a reményben, hogy ők is hasonló bevételre tehetnek szert.

A posztjához fűzött kommentek közül azonban az egyik lényegesen kevésbé volt pozitív. Egy Julie Roper Malloy nevű felhasználó azt írta, hogy a Temutól rendelt, karácsonyi ajándékokat tartalmazó csomagja soha nem érkezett meg, annak ellenére, hogy a cég ígérete szerint legkésőbb december 19-én kézbesítik.

A TIME-nak küldött Facebook-üzenetekben Malloy azt állítja, hogy 178 dollárt költött a Temu-termékekre, de azok soha nem érkeztek meg. Malloy többször is kapcsolatba lépett a céggel a pénz visszatérítés reményében, ami szintén nem érkezett meg.


Nyitókép: Shutterstock