divatbemutató Torontóban

A használt ruha és a vintage hivatalosan is átvette a hatalmat a kifutókon

Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy Vivienne Westwood és Christopher Kane ikonikus darabjait egyenesen a kifutóról vásárolhatod meg, az ár töredékéért?


Az eBay most először rendez kifutó-bemutatókat a New York-i és londoni divathetek alatt, az Oxfam pedig a Vinteddel együttműködve szezonális bemutatót tart − és a darabok azonnal megvásárolhatók lesznek, amint a kifutóra kerülnek.

Bár a használtruha-divat kifutóra állítása nem feltétlenül újdonság − az Oxfam már évek óta megrendezi a használtruha-bemutatóját, amelyen a használtruha-divat úttörője, Bay Garnett által összeállított használtruha-szettek kerülnek bemutatásra −, ebben a szezonban biztosan a vintage és a használt ruha kerül a reflektorfénybe. Az Oxfam szeptember 12-én ismét megrendezi „Style For Change” elnevezésű szezonális bemutatóját, ezúttal a Vinted globális online használtruha piactérrel együttműködve. Az együttműködésnek köszönhetően az Oxfam az első olyan jótékonysági szervezet az Egyesült Királyságban, amely ruhaboltot üzemeltet a nemzetközi online piactéren.

Ugyanezen az estén az eBay a Brit Divat Tanács támogatásával megrendezi első kifutó show-ját, és a vásárlók azonnal megvásárolhatják a kifutókon bemutatott darabokat.

A New York-i „Endless Runway” show-hoz az eBay a TikTok sztárját és stylistját, Wisdom Kaye-t kérte fel a kifutó megjelenéseinek kurátori összeállítására, amely elsősorban olyan tervezőket emel ki, mint Ralph Lauren és Khaite, míg az Amy Bannerman által stilizált LFW show-n hasonlóan olyan régi és új brit tehetségek szerepelnek majd, mint Alexander McQueen és Wales Bonner.

fiatalok second hand ruh\u00e1kat n\u00e9zegetnek Olaszorsz\u00e1gban

Fotó: Getty

A használt ruha nem csak a második legjobb

− ez az Oxfam aktivistáinak idei szlogenje, és ez egyre inkább igaznak hangzik. A megélhetési költségek válsága arra késztette a fogyasztókat, hogy bölcsebben vásároljanak, a Z generáció pedig a vintage dolgok megszállottja. Az eBay szerint a fiatalabb fogyasztók 2023-ban közel 40 milliárd font értékű használt luxustermék eladását táplálták, és a globális eBay-felhasználók átlagosan percenként több mint 1000-szer kerestek rá a „vintage” kifejezésre.

A használtcikk-kampányok mögött álló sztárok ereje is megnőtt az évek során. Kate Moss és Felicity Jones állt az Oxfam Second-hand September kampányának élére, míg a Traid idén indította el az eddigi legnagyobb celebkampányát 25. évfordulója alkalmából, amelyben olyan fenntarthatóság iránt elkötelezett hírességek vettek részt, mint Michelle Dockery és Patrick Grant.

A divatbemutatók az 1860-as években kezdődtek, amikor az olyan divattervezők, mint Charles Frederick Worth angol divattervező, manökenek helyett valódi modelleket használtak, hogy Párizsban bemutassák kreációit a legjobb ügyfeleknek. A modern időkben a ritkaságszámba menő formátum körüli határokat lebontották, de a használtruha felvitele egy olyan platformra, amely hagyományosan az újdonságok számára volt fenntartva, a fogyasztói attitűdök erőteljes változását jelzi napjainkban.

A kontextus számít. Amikor Zendaya egy archív Mugler-robotruhát élesztett újjá a Dűne premierjére, az egészen más megvilágításba helyezte a vintage darabokat, mint amikor egy pókhálós bolt sarkában porosodnak. A használt darabok kifutóra emelése azt mutatja, hogy a használt divat már ugyanolyan kívánatos, mint az új.

Forrás: Glamour UK

Nyitókép: Getty