Louis Vuitton butik Moszkvában

Az Hermès-től a Louis Vuittonig, a luxusmárkák bezárják oroszországi üzleteiket

A Chanel, az LVMH, a Kering és mások is csatlakoztak ahhoz a felhíváshoz, hogy Vlagyimir Putyin ukrajnai inváziója nyomán bezárják oroszországi üzlethelyiségeiket.

A Nike-tól kezdve a FedExig a globális márkák megszakítják kapcsolataikat Oroszországgal, mióta Vlagyimir Putyin február 24-én megszállta Ukrajnát, és pénteken a luxusmárkák nagy része bejelentette, hogy ők is bezárják moszkvai és az ország más világvárosaiban található üzleteiket.

Az Hermès az elsők között, péntek kora reggel jelezte LinkedIn-oldalán, hogy bezárja három moszkvai üzletét.

„Mélyen aggódva a jelenlegi európai helyzet miatt, sajnálattal hozzuk meg a döntést, hogy ideiglenesen bezárjuk oroszországi üzleteinket és március 4-én estétől szüneteltetjük minden kereskedelmi tevékenységünket. Továbbra is kiállunk helyi csapataink mellett”

– olvasható a vállalat közleményében. A divatház egy tervezett szentpétervári helyszín megnyitását is elhalasztotta, erősítette meg egy szóvivő a Reutersnek.

Más márkák is gyorsan követték az Hermés mintáját, köztük az Oroszországban 17 üzlettel rendelkező Chanel.

„Tekintettel a jelenlegi helyzettel kapcsolatos növekvő aggodalmainkra, a növekvő bizonytalanságra és a működés bonyolultságára, a Chanel úgy döntött, hogy ideiglenesen szünetelteti oroszországi üzletét. Nem szállítunk többé Oroszországba, bezárjuk a butikjainkat, és már felfüggesztettük az e-kereskedelmet. Munkatársaink biztonsága az elsődleges feladatunk, és továbbra is szoros kapcsolatban maradunk helyi csapatainkkal, akiket továbbra is támogatni fogunk”

– áll a párizsi székhelyű vállalat közleményében.

Péntek délutánra három vezető divatkonglomerátum – a Kering, az LVMH és a Richemont – is csatlakozott a bezárásokhoz, így több mint 100 luxusmárka oroszországi üzletét zárták be, köztük a Keringnél a Gucci, a Balenciaga és a Brioni; az LVMH-nál a Louis Vuitton, a Givenchy, a Christian Dior és a Tiffany & Co.; a Richemontnál pedig a Cartier, a Van Cleef & Arpels és a Jaeger-LeCoultre boltjait.

„A jelenlegi európai helyzettel kapcsolatos növekvő aggodalmak miatt a Kering ideiglenesen bezárja oroszországi üzleteit azon házai számára, amelyeket a csoport közvetlenül működtet az országban. A Kering és házai továbbra is támogatják a helyi csapatokat, és szorosan figyelemmel kísérik a kialakuló helyzetet”

– tette közzé a Kering az Instagram-fiókján.

Az LVMH képviseli a legnagyobb kiskereskedelmi részesedést Oroszországban a luxusmárkák között, 124 üzlettel a márkái között, amelyek Moszkvában, Szentpéterváron és az ország fővárosától nagyjából 1800 kilométerre keletre fekvő Jekatyerinburgban találhatók. Az LVMH szóvivője a Reutersnek megerősítette, hogy 3500 oroszországi alkalmazottja a bezárások alatt is megkapja fizetését és juttatásait.

A butikok bezárása mellett számos luxusmárka járult hozzá különböző segélyakciókhoz. Szerda este az LVMH bejelentette, hogy 5 millió euróval (kb. 2 milliárd forint) járul hozzá a Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága segélyezési és menekültügyi erőfeszítések támogatásához, míg a Louis Vuitton 1 millió eurós (400 millió forint) adománnyal támogatta az UNICEF-et, és ugyanerre buzdította ügyfeleit is, Michael Kors pedig bejelentette, hogy a Capri Holdings, amely névadó márkájának, valamint a Versace és a Jimmy Choo márkáknak a tulajdonosa, adományt nyújt az ENSZ Világélelmezési Programjának.

Csütörtökön az Armani Group megerősítette a RobbReportnak, hogy 500 000 eurót (200 millió forint) adományoz az ENSZ Menekültügyi Főbiztosának (UNHCR), az ENSZ azon szervezetének, amelynek célja, hogy segítséget és védelmet nyújtson mindazoknak, akik háború vagy üldöztetés miatt kényszerülnek elmenekülni otthonukból. A vállalat hozzátette, hogy ruhákat is adományoz, amelyeket a Kijevben tevékenykedő, római székhelyű katolikus egyesület, a Sant'Egidio Közösségen keresztül osztanak szét.

A Chanel csütörtökön azt is megerősítette, hogy 2 millió eurót (kb. 800 millió forint) adományoz két segélyszervezetnek: Az UNHCR és a CARE, a genfi székhelyű humanitárius szervezetnek. A divatház azt is megjegyezte, hogy alapítványa helyi partnerekkel együttműködve segíti majd az azonnali és hosszú távú szükségletekkel küzdő nőket és gyermekeket, és olyan mechanizmusokat is bevezetett, amelyek révén alkalmazottai saját pénzügyi hozzájárulásaikkal is támogathatják a menekülteket.

„A Chanel-házban egy közösség vagyunk, és együtt továbbra is hiszünk a diplomáciai erőfeszítésekben, és reméljük, hogy a konfliktus azonnali és békés megoldása sikerül”

– teszik hozzá a közleményben.

Nyitókép: Bloomberg via Getty Images / Andrey Rudakov