Ez a legjobb mód a repülős utazás szén-dioxid-kibocsátásának mérésére
Az utazási kibocsátás-számítók általában azt feltételezik, hogy többek között az első osztályon való ülés több kibocsátásért felelős, mivel több helyet foglal el a repülőgépen, mint a turistaosztályon.
Ha azonban a számításokba a viteldíjakat is beleszámítják, egyértelművé válik, hogy mely utasok járulnak hozzá a legtöbbet a légitársaságok bevételeihez, és teszik lehetővé a működésüket – derül ki a University College London (UCL) által vezetett, szerdán közzétett tanulmányból.
Általában még mindig azt mutatja, hogy a prémium ülőhelyek drágábbak, de nem mindig. Sok késői foglalás a turistaosztályon ugyanannyiba, vagy még többe kerül, mint a prémium helyek a kutatók tapasztalata szerint.
A bevételek döntik el, hogy egy légitársaság üzemeltethet-e repülőgépet vagy sem, ezért az árakat is figyelembe kell venni, magyarázza Dr. Stijn van Ewijk, a UCL Építőmérnöki, Környezetvédelmi és Geomatikai Tanszékének munkatársa.
„Valaki, aki kétszer annyit fizetett, mint egy utastársa, kétszer annyival járul hozzá a légitársaság bevételéhez, és kétszer annyi kibocsátást kellene neki juttatni. Az egyes utazási osztályok ülésmérete, amelyet jelenleg a kibocsátások elosztására használnak, csak nagyjából mutatja meg, hogy az utasok mennyit fizetnek”
– fogalmazott.
A kutatók remélik, hogy az eredmények nemcsak az utasok kibocsátásának megadóztatását és kiszámítását változtatják meg, hanem arra is ösztönzik az utasokat, hogy alternatív közlekedési módot válasszanak, vagy gondolják át, szükség van-e az utazásra a bolygó fűtőanyag-kibocsátásának csökkentésére irányuló szélesebb körű erőfeszítések részeként.
A számítások átdolgozása a vállalati szén-dioxid-kibocsátást is csökkentheti, mivel a drága késői foglalások gyakran üzleti céllal történnek.
„A légitársaságok kibocsátásának csökkentésére irányuló méltányos megközelítésnek nemcsak azokat az utasokat kellene elriasztania, akik csak a legolcsóbb korai foglalásokat engedhetik meg maguknak, hanem a légitársaságot finanszírozó nagy költekezőket is. A kibocsátások jegyárak alapján történő hozzárendelésével és megadóztatásával biztosíthatjuk, hogy mindenki megfizesse a méltányos részét, és egyformán ösztönözve legyen az alternatívák keresésére.”
– tette hozzá Van Ewijk.
A kutatók megjegyezték továbbá, hogy a jegyadónak figyelembe kellene vennie a távolságot, a repülőgép típusát és korát, ami jelezheti, hogy mennyire környezetszennyező.
Bár a légi közlekedés a személygépkocsik és teherautók üvegházhatású gázkibocsátásának csak mintegy egyhatodát eredményezi, sokkal kevesebb ember használja. Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) szerint azonban az elkövetkező években várhatóan egyre többen szállnak majd fel a levegőbe.
Bár a repülés összességében aligha számít klímabarát tevékenységnek, a kereskedelmi célú légi közlekedés jobbnak számít a környezet szempontjából, mint a magánrepülőgépek. A Transport and Environment európai közlekedési kampánycsoport 2021-es jelentése szerint a magánrepülőgépek utasonként 5-14-szer szennyezettebbek, mint a kereskedelmi repülőgépek.
Nyitókép: Shutterstock