Így tesz minket boldogtalanná a közösségi média

Így tesz minket boldogtalanná a közösségi média

Az alvászavarok, a folyamatos elégedetlenség és a rossz önértékelés csak néhány a negatív mentális egészségügyi következmények közül, amelyeket a kutatások a közösségi médiához kapcsolnak. Valahogy ugyanazok a platformok, amelyek segíthetnek abban, hogy az emberek jobban összekapcsolódjanak és tájékozottabbnak érezzék magukat, egyben hozzájárulnak a magányosság érzésének kialakulásához is.


Bizony gyakran tapasztaljuk, hogy könnyen elveszítjük az időérzékünket, amikor elmerülünk a közösségi média világában. Ez nem lehet véletlen, hiszen ezeket az alkalmazásokat úgy tervezték, hogy folyamatosan újabb tartalmak bukkanjanak fel, és mindig görgetni tudjuk az adott hírfolyamot.

Ez azért sem jó, mert rögtön képbe kerül a ,,30 perces Ick-faktor", vagyis az emberek csak épphogy rá akarnak pillantani a közösségi média felületekre, aztán azon kapják magukat, hogy máris eltelt 30 perc. Amikor szembesülnek azzal, hogy mennyi időt töltöttek el ismét a különböző platformokon, az undor és a csalódottság érzése lesz úrrá rajtuk. Kutatások kimutatták, hogy az emberek elégedetlenek ezzel a megszokott közösségi médiahasználattal. Sokan értelmetlennek, vagy függőséget okozónak állítják be őket.

A mindennapi életben hajlamos az elménk annyira elmerülni bizonyos tevékenységekben, hogy teljesen elszakadunk a cselekedeteinktől. Lehet, hogy éppen mosogatunk, miközben elkezdünk álmodozni, és nem figyelünk arra, hogyan mosogatunk. Vagy épp elmélyülünk egy érdekes filmben, egy tartalmas könyveben, egy izgalmas játékban, amellyel elütjük az időt, és elfelejtjük, hol vagyunk, ilyenkor az idő múlását sem érzékeljük.

A nagy különbség az a social mediában való elmerüléshez képest, hogy ezt pozitívan éljük meg, hisz egy magával ragadó élményről, értelmes tevékenységről és szükséges, jóleső szünetről van szó.

A közösségi média kialakítása nagy hatással lehet arra, hogy az emberek hogyan érintkeznek egymással rajta, és hogyan érzik magukat az online tapasztalataik kapcsán. Egy kutatás szerint a közösségi média dizájnja valóban segíthet abban, hogy az emberek támogatóbbnak és kedvesebbnek érezzék magukat az online konfliktusok pillanataiban, feltéve, ha egy kicsit rávezetik őket arra, hogy így viselkedjenek. Az egyik tanulmányban arra ösztönözték azokat az embereket, akik egy kommentszekcióban valami vitás témáról kezdtek beszélgetni, hogy váltsanak a közvetlen üzenetküldésre. Érdekes módon az embereknek ez nagyon tetszett. Segített megoldani a konfliktusukat, és a nyilvános vitában álló emberek átvonulnak egy privát térbe, hogy megbeszéljék a dolgokat.

Fontos, hogy ne érezzük rosszul magunkat, ha úgy látjuk, függünk az adott social media oldaltól. Rengetegen dolgoznak azon, hogy a különböző felületeken való időtöltésnél azt érezzük, hogy szükségünk van rá, hogy újból és újból megnyissuk ezeket az alkalmazásokat, melyek rengeteg hasznos és értékes tartalmakat is rejtenek. A lényeg, hogy legyünk okos és tudatos felhasználók.

Nyitókép: Unsplash