A tökéletes illat fontosabb része az esküvőnek, mint hinnéd
A parfüm is fontos eleme egy esküvőnek, intim kiegészítő, amelyet leginkább a menyasszony és a vőlegény érez. Mivel a szaglógumónk, az agyunknak az illatokat feldolgozó része közvetlen összeköttetésben áll a limbikus rendszerrel, a szaglásunk bármely más érzékszervünknél jobban kapcsolódik az emlékezethez és az érzelmekhez.
„Amikor illatot viselsz, akár tudatában vagy, akár nem, egy adott pillanathoz kötöd magad”
– mondja Shabnam Tavakol, a Kismet Olfactive nevű parfümmárka alapítója.
Tavakol kölnijeinek alapját emlékek képezik, ilyen például Wedding in Oaxaca nevű parfümje, melyet a parfümőr egy barátjának mexikói esküvője inspirált. A parfüm a füstös mezcal és a friss virágok illatán alapul.
Tavakol szerint az emberek újra és újra át akarják élni az esküvőjük napját.
„Ezt egyszerűen megtehetik [az illatokkal]; nem kell hozzá videót bekapcsolni.”
Egyetlen illat olyan emlékeket tud felidézni, amilyeneket egyetlen, tökéletesen megrendezett esküvői fotó nem tud, erre pedig az illatszeripar is ráérzett, amely robbanásszerű fejlődésnek indult a korobavírus-járvány után
Az még inkább lendített egyet a dolgon, hogy tavaly novemberben Paris Hilton kiadta Love Rush nevű, 29. illatát, melyet elmondása szerint saját esküvőjére tervezett. Ugyanebben a hónapban a David's Bridal esküvői ruha-kiskereskedő is piacra dobta első illatcsaládját, tavaéy tavasszal pedig a Snif parfümmárka Emelia O'Toole influenszerrel közösen piacra dobja a Vow Factor nevű fügealapú illatot.
Jessica Murphy, a New York-i Brooklyn Museum munkatársa szerint ha száz évvel ezelőttre visszatekintünk, az esküvői parfümök vásárlásával kapcsolatos elképzelések nem sokat változtak. Ahogy elmondta, a 19. század végén, a szintetikus illatanyag-összetevők megjelenésével a parfümök tömegesen gyártott kereskedelmi termékké váltak. Ezzel egy időben az amerikai esküvői ipar számos modern hagyományt – például csodás virágkreációkat, ékszereket és az esküvői fotózást –kereskedelmi forgalomba hozott a menyasszonyi magazinok és reklámok révén.
A termékenységet szimbólizáló narancsvirágot például azóta társítják a nyugati menyasszonyokhoz, amióta Viktória királynő 1840-es esküvőjére ezzel díszítette ruháját és fátyol helyett viselt virágkoszorúját is, melyet – a jázmin mellett –azóta is sokan választanak esküvői dekorácinak.
Vera Wang 2002-ben jelentkezett először parfümmel esküvői ruhái mellett, míg Oscar de la Renta 2013-ban dobta piacra Something Blue nevű parfümjét, amely népszerű esküvői csokra, a Koszorúfutóka köré épült.
Nyitókép: Shutterstock