Az Evolúció egyik jelenete

​Nem túlélő akarok lenni, hanem élő

Mundruczó Kornél és Wéber Kata saját színdarabjukból adaptálta a Cannes-ban debütált, nagyon rövid idő alatt forgatott Evolúciót, amely a (holokauszt)traumák generációról generációra való átörökítéséről, valamint arról beszél, kiléphetünk-e felmenőink szenvedéstörténetéből és érezhetjük-e magunkat jól, ha nekik ez nem adatott meg. Kritika.


Szűkös, sötét, nyomasztó hangulatot árasztó kamrában takarít három férfi. Vizet locsolnak, súrolják a padlót és a falakat, ritmusosan, egyre erőteljesebben. Lassan jönnek rá, mi történhetett itt, elképedve, szinte ijedten találnak rá az először csak jelzésértékű nyomokra, egy-egy tincsre, majd egyre több, halomnyi emberi hajra. Bár holttestet nem látunk, ugyanolyan kíméletlen látvány az egykori gázkamraként szolgáló helyiségben a megannyi hajcsomó és a férfiak riadt, hüledező arca perceken keresztül. A holokauszt borzalmainak utórezgéseit megidéző, fullasztó, sokkszerű jelenet záróképei egyfajta katarzisként hatnak: a csatornából kiemelt, alig egy-két éves, zokogó kislány a reményt és az életet szimbolizálja.

Mundruczó Kornél és Wéber Kata a Cannes-i Filmfesztiválon bemutatkozó Evolúció című filmje háromgenerációs családtörténet – az első jelenetben látott kislány, az Auschwitzban született Éva, lánya, Léna és annak fia, Jónás viszonyán keresztül mutatja be, hogyan öröklődnek tovább a traumák nemzedékről nemzedékre, apránként és módszeresen beépülve a sejtjeinkbe úgy, hogy nem is vesszük észre.

A három nagyobb részből álló történet második és egyben legerősebb epizódja anya és lánya között játszódó, kemény, a múlttal erősen megterhelt kamarajelenet. A fiával Berlinben élő Léna egy holokauszttúlélőknek járó díjátadó kapcsán érkezik anyjához, akivel pillanatok alatt heves vita alakul ki, benne a két fél több évtizedes sérelmeivel. Éva és Léna szópárbaja

sokkal inkább kérdéseket vet fel, minthogy állítani akar: lehet-e az én sérelmem a másiké is, jogosan érezhetjük-e magunkénak az előző generáció traumáit, fel lehet-e dolgozni őket, ha az előttünk lévő nemzedéknek nem sikerült, és továbbadhatók ezek a sérelmek, ha tudatosabban foglalkozunk velük?
Az Evol\u00faci\u00f3 egyik jelenete

Fotó: Yorick le Saux

„Nem túlélő akarok lenni, hanem élő. Ha a jóisten mindenkinek fogta a kezét a gázkamrában, az enyém miért nem fogja"

– mondja Léna az anyjának a vita egy pontján, akinek neurotikus frusztráltságában ott vannak anyja, tán még nagyanyja a deportálásban szerzett, sokszor tudattalan lelki sebei.

Jónéhány felvillan ezekből a beszélgetésben akár csak egy félmondat erejéig megjelenő traumákból, melyeket Éva a tudatosság teljes hiánya nélkül adott tovább lányának. Léna soha nem vágathatta le haját, hiszen így tettek a koncentrációs táborban is a foglyokkal, nem panaszkodhatott, még a kórházban sem, amikor nyílt töréssel vitték be – hiszen az igazi fájdalom nem itt kezdődik – ahogy a kenyérhéjat is gyűjteni kellett, pont úgy, mint Éva anyjának Auschwitzban, ahol ez volt a „valutája".

„Sosem öleltél meg, egész korán beoltottál engem bizalmatlansággal a világmindenség ellen"

– mondja Léna anyjának, de Éva mintha nem is tudatosítaná ezeket, és sokszor nem is lányának, hanem saját magának ismételné a haláltáborban történteket.

Az Evol\u00faci\u00f3 egyik jelenete

Fotó: Yorick le Saux

Az Éva lakásában játszódó fejezet kamarajellegéből és anya-lánya feszes vitájából adódóan, szűkösség érzetét kelti – hasonlóan, mint az első rész. A belső vágásokkal munkáló epizódban Yorick le Saux operatőr bonyolult kameramozgása csak ráerősít Éva és Léna hol hevesen kitörő, hol elcsituló, amplitúdókkal teli konfliktusára.

Kétségkívül az Evolúció második fejezete a legerőteljesebb része a filmnek, még úgy is, hogy helyenként túl didaktikusra sikeredett a párbeszéd, de még ezekben a pillanatokban is émény nézni Monori Lili és Láng Annamária kettősét.

A film harmadik, Berlinben játszódó szála valamivel gyengébb az előző kettőtől, több, felszínesnek ható szimbólummal is dolgozik, viszonylag rövid képernyidőben, amitől az eddig jó ritmusú történet kicsit mintha megbicsaklana.

A tizenéves Jónás már szabad(abb) világba született, Éva és Léna előző jelenetét elnézve, neki van a legnagyobb esélye – az előző generációk traumáit levetkőzve – egy jóval szabadabb és biztosabb identitás kialakítására. Jónás ennek kezdeti szakaszában tart épp, kamaszként az ember javában keresi önmagát és azokat, akikhez kapcsolódni tud.

„Nem vagyok zsidó"
Az Evol\u00faci\u00f3 egyik jelenete

Fotó: Yorick le Saux

– vágja anyja fejéhez egy vitájuk során, de azt nem tudja megmondani, hogy akkor mi is ő.

Jónás az iskolában mégis egy – szintén a kisebbséghez tartozó – arab lánnyal szimpatizál a legjobban. Ez a szimbólum és a film befejezése is valamivel gyengítik a történet súlyát, miközben egy pozitív, reményteli hangnemet adnak neki, éppúgy, mint az első részben Éva születése.

Az Evolúció kemény, feszes dialógusokkal teli története fontos témáról beszél, ahol a hangsúly végre nem konkrétan magán a holokauszt cselekedetén, hanem a következményein van. A traumaátörökítésről való diskurzus az elmúlt néhány évben vált népszerűvé, melynek fontos részét képezi az Evolúció. Bár a film utolsó része talán pozitívabbra sikerült, mint amekkora optimizmust remélhetnénk a társadalmat elnézve a valóságban, arra megnyugtató válasz lehet, hogy a traumák egy részét a hátunk mögött lehet hagyni.


Nyitókép: Yorick le Saux