
7 törölt jelenet, amely teljesen más irányba vitte volna ezeket a filmklasszikusokat
A filmkészítés egyik legizgalmasabb kulisszatitka, hogy sokszor nem a forgatás vagy a színészi játék formálja igazán a történetet, hanem a vágóasztal. Egyetlen jelenet eltávolítása vagy átírása képes teljesen átírni egy karakter motivációját, más irányba tolni a hangulatot, vagy akár eldönteni, hogy egy film bukás vagy klasszikus lesz. Az alábbi hét eset pontosan ezt bizonyítja: ha ezek a jelenetek a filmekben maradnak, ma egészen másként beszélnénk róluk – vagy nem beszélnénk róluk egyáltalán.
Stanley Kubrick a Ragyogás forgatásán hónapokig vívódott azon, hogyan zárja le Jack Torrance történetét. Stephen King tűzvészben végződő regénybefejezését nem tartotta működőképesnek, ezért különböző opciókat próbált ki — köztük olyat is, ahol a kis Danny életét veszti.
A mozikba kerülő verzióból végül egy fontos epilógus került ki: egy kétperces kórházi jelenet, ahol az Overlook Hotel igazgatója meglátogatja Wendyt és Dannyt, azt állítja, semmilyen paranormális jelenséget nem észleltek, és Dannynek átadja azt a labdát, amelyet korábban egy láthatatlan erő gurított felé. A Warner túlmagyarázónak és illúziórombolónak tartotta, és milyen jól tették – a film hátborzongató, fagyott csendje e nélkül a jelenet nélkül született meg.
Az emberek többsége úgy emlékszik a filmre, mint a modern tündérmesére, amelyben egy Beverly Hills-i üzletember és egy hollywoodi prostituált egymásra talál. Csakhogy az eredeti forgatókönyvnek nyoma sem volt ennek a mesének. A sötétebb, eredeti verzióban Edward kiteszi Viviant az autójából, pénzt dob hozzá, és megszégyenítve távozik. Vivian pedig — romantikus lezárás helyett — Disneylandbe megy, egyedül, keserűen, a kapott pénzből.
Amikor a Disney megvásárolta a projektet, az első kérésük így szólt: „Ebből legyen egy modern Hamupipőke-történet.”
A végeredmény világsiker lett, Julia Roberts pedig örökre beírta magát Hollywood történetébe.
A könyv, amelyből a Rambo – Első vér készült, messze nem az adrenalinra építő akciójelenetekről szól. Rambo a regényben egy súlyosan traumatizált veterán, aki pszichés összeomlás után rászabadul a városra – és a történet végén meghal. Ha a film tartotta volna magát az eredeti cselekményhez, John Rambo egyszeri szereplő marad. A stúdió viszont úgy érezte, a karakterben több van: új befejezést írtak, amelyben Rambo élve adja meg magát.
Ez a döntés indította el a több mint negyven éve futó franchise-t, videojátékokkal, animációs sorozattal, millió rajongóval – és egy popkulturális ikonnal, aki eredetileg sosem érte volna meg a stáblistát.
A színpadi változat végén Audrey II, a húsevő növény, szép lassan felfalja a főhősöket, majd világuralomra tör. Frank Oz, a film rendezője ezt a befejezést megtartotta — egész addig, amíg a tesztközönség nem kezdett el felháborodottan morajlani.
A nézők egyáltalán nem akarták látni a szerethető karakterek halálát, és még kevésbé egy világvége-montázst. A stúdió azonnal új finálét kért: Audrey II-t legyőzik, a páros pedig boldogan új életet kezd.
A kertben elbújó apró Audrey II persze sejteti, hogy a veszély nem múlt el — de ez már sokkal könnyebben emészthető, mint az apokalipszis, amelyet eredetileg szántak a filmnek.
A thriller fináléja ma ikonikus: Alex rátámad Dan családjára, és végül Beth lövi le a fürdőkádban. Csakhogy ez a jelenet nem is létezett a film eredeti verziójában. Az eredetiben Alex öngyilkos lesz, és Danre tereli a gyanút. A tesztvetítések közönsége viszont utálta ezt a lezárást: a stúdió szerint a nézők „meg akarták büntetni” Alexet.
Glenn Close és Adrian Lyne rendező tiltakozott, de a Paramount 1,5 millió dollárt ajánlott az újraforgatásért. A végeredmény óriási siker lett, bár a művészek máig úgy érzik, az eredeti finálé mélyebb volt.
A bolygó neve: Halál eredeti változatában – James Cameron rendező Ridley Scott 1979-es nagy sikerű, A nyolcadik utas: a Halál című filmjének folytatásában – egy szívszorító jelenetben Ripley (Sigourney Weaver), a film főszereplője, több mint fél évszázados hibernált alvásból ébredve rájön, hogy lánya, Amanda, meghalt. A megrázott Ripley vágyakozva bámulja az idős Amanda fényképét, miközben azt siratja, hogy szinte teljes egészében lemaradt lánya életéről.
A bolygó neve: Halál cselekményének nagy része Ripley szívszorító küzdelmére koncentrál, hogy életben tartsa Newtot, egy fiatal lányt, aki nemrég árva lett egy idegen támadásban. A kivágott jelenet jelentősen nagyobb érzelmi súlyt ad a karakter szinte azonnali anyai kötődésének a fiatal árvához. Annak ellenére, hogy Amanda eltűnt az folytatásból, él és virul, és a 2014-ben megjelent Alien: Isolation videojáték főszereplője, amelynek középpontjában a karakter eltűnt anyjának keresése áll. A játék több mint kétmillió példányban kelt el, megerősítve Amanda pozícióját az Alien univerzum egyik alappilléreként. Signourney Weaver még azt is vállalta, hogy újra eljátssza Ripley szerepét néhány hangfelvételhez, amelyek a játék letölthető extra tartalmában szerepelnek.
Fritz Lang korszakalkotó filmje bemutatásakor túl hosszúnak ítéltetett, ezért a forgalmazó egyszerűen lemetszett belőle több mint 50 percet. Eltűntek karakterek, motivációk, társadalmi konfliktusok, a film mondanivalója pedig leegyszerűsödött.
A hiányzó részeket 80 évig elveszettnek hitték, majd 2008-ban Buenos Airesben, egy múzeum raktárában megtalálták az eredeti változat egy közel teljes másolatát. A restaurálás után a világ először láthatta, mit is akart valójában elmondani Lang, és hogy a film miért számít a sci-fi egyik legnagyobb mérföldkövének.

