Virgil Abloh

10 érdekesség a 41 évesen elhunyt Virgil Abloh életéből

A világhírű divattervező, az Off-White márka alapítója, Virgil Abloh vasárnap hunyt el, miután már hosszú ideje küzdött a rákkal. Élete során az egyik legmeghatározóbb dizájnerré nőtte ki magát, és rengeteg embernek példakép volt. Pályájára emlékezve összeszedtünk tíz tényt és eseményt az életéből, amik hozzájárultak sikereihez.


1.   Kezdetben építésznek készült

Szülei a nevelése során sokszor engedtek neki és annak, hogy találja meg a saját útját, de az oktatásból nem engedtek. Míg hétvégente elmehetett klubokba zenélni, addig megkövetelték tőle, hogy rendesen végezze el tanulmányait és figyeljen az órákon.

Ennek meg is lett az eredménye, hiszen felvételt nyert a Wisconsin-Madison Egyetemre, ahol építőmérnöknek tanult. Az egyetem elvégzése után önfejlesztését az Illinois Institute of Technologyn folytatta, ahol építész mesterdiplomával gazdagodott. Mindemellett varrónőként dolgozó anyukájától elleste a ruhatervezés és -készítés alapjait, innen építkezve pedig egyenes volt az út jövőbeli karrierje felé.

2. Világéletében rajongott a divatért

Édesanyja munkája, a tanulmányozott koncepciók és a chicagói utcai kultúra hatására már egész fiatalon elkezdett vállalkozni. Saját pólókat tervezett, mellette pedig online platformot indított, blogján rendszeresen bírált olyan nagy divatházakat, mint például a Guccit a rosszul megtervezett grafikájuk miatt vagy éppen a minőségükért. A ruházatorientált blog The Brilliance néven megtalálható. Miután karrierje berobbant, visszatért az íráshoz, hogy meséljen az inspirációiról, bejelentse projektjeit és megossza gondolatait követőtáborával.

3. Szinte azonnal felfedezték

Egy chicagói nyomdában, a Custom Kingsnél dolgozott, amikor rábukkant Kanye West. Azonnal felkérte, hogy következő albuma, a Graduation grafikáján és az értékesítésénél dolgozzanak együtt. Hogy ötvözzék a zenét, a művészetet és a divatot, a Fendinél kötöttek ki.

Közös projektjük alatt Abloh olyan emberekkel ismerkedett meg, mint például Jay-Z (rapper), vagy Michael Burke, a Louis Vuitton akkori vezérigazgatója.

4. Első cégével bebizonyította, hogy ő egy komoly vállalkozó

2012-ben alapította megPyrex Vision nevű cégét. Első komolyabb üzleti próbálkozásánál azzal próbálta megszólítani a fiatalabb generációkat, hogy számukra ismerős stílusú ruhákat valamilyen csavarral látott el. A munka során negyven dollárokért felvásárolt elnyűtt Ralph Lauren flanelingeket, majd az ő egyediségével felturbózta, és a saját márkaneve alatt nagyjából ötszáz dollárért értékesítette a darabokat.

5. Legnagyobb sikerét az Off-White jelentette

A Pyrex Vision leállítása után kezdett bele az Off-White projektbe, ami napjaikra az egyik legsikeresebb divatcég lett. Több üzlettel rendelkezik szerte a világon, és a legrangosabb kiskereskedők árulják a termékeit. Nyereségei éves szinten több százmilliós magasságokban szárnyalnak.

Nagyjából minden terméken ugyanazok a jellegzetességek találhatóak meg: félkövér-dőlt tipó, idézőjelek, cipzárak. Hangulatuk nem feltétlen passzol a feltüntetett árakhoz, viszont ebből is látszik, hogy Abloh zsenialitása megtalálta a piaci rést.

6. A divatipar számos óriásával működött együtt

A márkaépítés kulcsfontosságú eleme volt nála, hogy olyan prominens brandekkel dolgozzon együtt, mint például a Nike. 2017-ben együttműködésük alatt több egyedi tornacipőt is kiadtak. Ezeknek megtartották az eredeti vonalvezetését, a stílusát, viszont Abloh mindegyikhez hozzáadott valami csavart: egyedi, frappáns idézetekkel látta el őket, extra cipzárak ékeskedtek rajtuk, vagy volt olyan, amelyik nagyon extrém színvilágot kapott.

Rengeteg világsztár felismerte a tehetséget, köztük Hailey Bieber is, aki Justinnal való esküvőjére a tervezővel készíttette el ruháját. Igyekeztek hűek maradni a márkához, így a gyönyörű ruha fátyolrészéről nem hagyhattak le egy idézetet, aminél ezúttal különösen romantikusra vették a figurát:

„míg a halál el nem választ”

— olvasható a fátyol felirata a The Collector oldalán.

7. Nem riadt vissza a politika és közéleti megnyilvánulásoktól művein

Az egyszerű minták mögött mindig valamilyen komolyabb gondolatiság szerepelt. Abloh szerint az idézőjelek arra hivatottak, hogy az emberek megkérdőjelezzék a normákat és feltételezéseket. A cipzárak kulcsfontosságú szerepet töltenek be, mert azok segítségével a vásárló igazán személyre szabhatja szerzeményét. Nem hiába lett a márka az önkifejezés egyik legfőbb képviselője.

Gyakran különböző eseményekhez igazította a megjelenéseket, például Trump megválasztásakor olyan ruhasorozatot hozott létre, amellyel kiállt a bevándorlás, a multikulturalizmus és a globalizmus mellett.

8. Legrangosabb elismerései

Számtalan elismerése közül kiemelkedik a Grammy-díj, amit Kanye Westtel és Jay-Z-vel végzett munkájáért kapott, és a 2017-ben elnyert Urban Luxe díj, amit a GQ-tól kapott mint az év nemzetközi tervezője, és az év cipője dizájnereként is elismerték.

2018-ban kinevezték a Louis Vuitton férfiosztályának művészeti igazgatójává. Ezt a rangos pozíciót előtte még soha nem töltötte be afroamerikai, így nyíltan rombolta le a divatvilág előítéleteit.

9. Tervezői tehetsége túlmutatott a divaton

A ruhatervezés mellett számos más iparágban kipróbálta már magát. Az Ikeax Off-White kollaboráción belül bútorokat tervezett saját termékcsaládjához, a Grey Areahoz, és kortárs, egyszerű darabokat készített számos különleges tulajdonsággal. Együttműködött a Rimowa poggyászcéggel is, együtt pedig átlátszó anyagból készült bőröndöket dobtak piacra.

Takashi Murakami japán művésszel dolgozva ugrott fejest a kortárs művészet világába. Murakami Abloh független munkáit kiállította tokiói galériájában, és számos kiállításon működtek együtt a világ különböző pontjain.

10. Folyamatosan a jövő felé tekintett

Márkáján belül folyamatosan a megújulásra törekedett. Amellett, hogy a hagyományos vonalakat megtartotta, igyekezett mindig együtt haladni az új hullámokkal. Folyamatosan izgalmas és váratlan alkotások széles választékát kínálta közönségének. Törekvései között szerepelt az új generáció tanítása is: tartott online órákat a kortárs utcai divatról, valamint a Harvard Egyetemen is előadott a dizájn, a márka és az üzlet fogalmairól.



Nyitókép: Instagram/mariella_milani