Egy megsütött steak

Steak, szivar  és whiskey – tényleg csak a férfiak kiváltsága?

Mindhárom dologra jellemző az a tévhit, hogy kizárólag a férfiak szeretik és fogyasztják. Ennek több történelmi tény és tanulmány is bizonyítja az ellenkezőjét, valamint a vállalkozások is törekednek a sztereotípia eltüntetésére. Miért terjedt el akkor ez a nézet? És mi az igazság mögötte?


A dohányzás, ezzel együtt pedig a szivarozás is népszerűnek számított mindkét nemnél már a kezdetektől fogva. A majáknál, valamint az azték kultúrában is jellemző élvezeti cikként tartották számon, ennek hagyománya pedig tovább folytatódott a későbbi évszázadokban is.

Hollywood aranykorának kezdetével ráadásul egyre több világsztárról derült ki, hogy milyen szenvedélyeik is vannak: így többek között Marlene Dietrich német-amerikai színésznőt már az 1930-as években lencsevégre kapták füstölés közben. Az évek elteltével alakult ki az a jelenség, hogy egy szivarozó férfi képét szinte azonnal fel tudja idézni bárki, míg ennek a sztereotipikus képnek a női változata nem létezik, vagy csak nagyon homályosan.

Egy szivaroz\u00f3 n\u0151

Fotó: Shutterstock

Ami a nemeket illeti: a téma a mai világban erős stigmával rendelkezik, történelmi hátterét tanulmányozva viszont nem érdemes kategorizálni. Hasonló előélettel rendelkezik a whiskey-fogyasztás is, hiszen egy erős és markáns italról van szó. A közhiedelemmel ellentétben - például kólával keverve - egyre több nő fogyasztja ennek az alkoholtípusnak a különböző fajtáit.

A nemek whiskey-fogyasztása között természetesen különbségek is felfedezhetők: egy 2016-os vakkóstoláson például egyenlő arányban vettek részt a nemek és mindkét csoport eltérő ízvilágokat részesített előnyben. Míg a férfiak az egyszerűbb harmóniákat választották, addig a nők az összetettebbekért voltak oda. Ennek oka leginkább a biológiában rejlik, mivel a lányok szaglógumója 43-szor nagyobb, így sokkal érzékenyebbek az ízek és illatok összességére.

Végezetül nem szabad elfelejtkezni a steaksütésről sem, amit a filmekben és sorozatokban tipikusan a férfiak feladataként állítanak be. A régies normának számító elképzelés ellenére — amelyben a háziasszonyok felelnek az ételek asztalra kerüléséért — a marha elkészítése az ellenkező nem sajátja lett.

Ez a sztereotípia a 20. század elejére vezethető vissza, amikor a nőiesnek mondható ételeket finomnak és fantáziadúsnak titulálták, ellenben kevésbé táplálónak. Akkoriban a magazinok oldalai tele voltak salátareceptekkel, valamint mályvacukrok, zselatinok és cseresznyével dekorált desszertek reklámjaival.

Az NPK Beef egy k\u00e9sz\u00e9tele

Az ilyen fogások elleni lázadásként egyes férfiak panaszkodni kezdtek és olyan ételeket követeltek, melyek húsban és zsírban gazdagabbak. A változás várása helyett elkerülhetetlen volt, hogy a családfői szerepben tetszelgő édesapák bizonyos feladatokat — például a sütés egy részét —átvállalják.

Magyarországon a steaksütés talán minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvend, az iparág pedig folyamatosan fejlődik. Az előrehaladás kiváló példáját mutatja az NPK Beef nevű hazai vállalkozás is, mely a közép-európai régió egyik legkiválóbb Charolais-tenyészetével rendelkezik.

Az NPK Beef k\u00e9sz\u00e9telei

A 2006-os alapítás óta már saját feldolgozóüzemmel rendelkezik a cég, termékei több étterem és szálloda menüjén megtalálhatók, emellett egy saját büfékocsijuk — foodtruck-juk — is van, ahonnan egyenesen a farmról lehet megkóstolni a húsokat. A munkájuknak köszönhetően, és az idő előrehaladtával nemsokára ez a sztereotípia is eltűnhet a köztudatból.

Nyitókép: Shutterstock