Christy O'Grady és Joan Skroko egyeztetnek Andy Warhol Barbie képe kapcsán a Children's Museumban Indianapolisban 2009-ben

5 híres kép, aminek a világ leghíresebb babája volt a múzsája

Barbara Millicent Roberts − ismertebb nevén Barbie − a világ egyik legfelismerhetőbb arca és játéka, nem meglepő, hogy a művészeti világban is tarol.


A Ruth Handler üzletasszony által megalkotott és 1959-ben a Mattel által piacra dobott Barbie hamarosan a lányok gyerekkorának elválaszthatatlan részévé vált, és végül a hiper-nőies Barbiecore-esztétikától kezdve a feminizmusról, a szépségideálokról és a kommercializmusról szóló vitákig rengeteg mindent inspirált.

Az ikonikus műanyag baba a művészek számára is inspirációs forrásként szolgált, a popkultúra múzsájaként, modelljeként és szimbólumaként. A Barbie iránti újraéledt érdeklődés tiszteletére íme pár olyan alkotás, amely a Barbie-t helyezi a középpontba.

​1. Andy Warhol − Barbie, BillyBoy portréja* (1986)

Andy Warhol számos művén a 20. század leghíresebb arcai szerepelnek. 1986-ban minden idők egyik leghíresebb arca felé fordította figyelmét, aki nem más, mint Barbie. Eredetileg azonban a társasági ember és divattervező BillyBoy*-t szerette volna megfesteni – ám ezt BillyBoy* folyamatosan visszautasította. Végül megelégelte Warhol kérését, és azt mondta neki:

Ha tényleg meg akarod csinálni a portrémat, akkor csinálj egy portrét Barbie-ról, mert Barbie, c'est moi.

Warhol így is tett, és a portré címével BillyBoy*-nak állított emléket.

​2. David Levinthal − Cím nélkül a Barbie sorozatból (1997)

David Levinthal amerikai fotográfus karrierje során aprólékosan berendezett babákat és kis játékokat fényképezett. Ezeken a drámai jeleneteken keresztül Levinthal a popkultúrától kezdve a történelmi eseményeken át a rasszizmusig és a politikáig mindenre kitér. A Barbie sorozatában a fotós a babát divatmodellként használta, kifogástalanul felöltöztetve és pózolva, és egyúttal rámutatva arra, hogy a nőket tárgyiasítják, testüket kommercializálják.

​3. Sheila Pree Bright − Cím nélkül 14 (2003)

Sheila Pree Bright fotográfus Plastic Bodies című sorozatának Barbie-babákat ábrázoló képsorozatán az ember és a baba közötti határvonal láthatatlanul elmosódik. A művésznő Barbie-k és valódi nők képeit ötvözve a szépségszabványok nyomását vizualizálja. A kortárs kultúrában a tökéletesség elérhetetlen cél, amelyre mégis folyamatosan törekedni kell, ami a művésznő szerint ahhoz vezet, hogy a női test inkább egy baba másolatává válik. Pree Bright a tökéletesség alattomosságát vizsgálja, és gondolkodásra hív a tömegmédia és a kultúra által a nőkről alkotott képek hatásáról.

​4. Beau Dunn − Barbie #3 (2012)

A Los Angeles-i színésznő, modell és médiaművész Beau Dunnt régóta érdekli a Barbie, mind a gyűjtői státusza, mind a baba kulturális szimbolikája miatt. A Plastic című fotósorozatában ultranőies, makulátlanul bemutatott Barbie-k szerepelnek, amelyek kultikus rajongótáborra tettek szert (Claudia Schiffer otthonában és Kylie Jenner szobájában is találunk belőlük). A művek párbeszédet teremtenek a Barbie mint játék és a „tökéletes" kinézetre vonatkozó, mindent átható társadalmi és kulturális elvárások között.

​5. Sarah Williamson − ArtActivistBarbie (2018-)

ArtActivistBarbie több mint négy éve aktív a Twitteren, múzeumok és galériák előtt bukkan fel, nyalókapálcikával a magasba tartott tiltakozó táblákkal, amelyeken a férfiak uralta művészeti világot kritizálja. Sarah Williamson, az angliai Huddersfieldi Egyetem vezető oktatójának ötlete volt a projekt, amely kezdetben arra irányult, hogy diákjait bevonja a társadalmi kérdésekbe. A kísérlet sikeres volt, és Williamson folytatta a projektet, amely mára 17 500 követőre tett szert. Megkérdőjelezve azt az elképzelést, hogy Barbie az elérhetetlen szépségnormák képviselője, Williamson egy olyan narratívát alkotott, amelyben Barbie feminista aktivista.

Nyitókép: Profimedia

Forrás: artnet news