IKEA Tajvanban

Drámaian nőttek az IKEA árai is

Bár a svéd bútorvállalat már korábban bejelentette, hogy emelik az árat, annak növekedése drasztikus.

Az IKEA egy hónappal ezelőtt jelentette be, hogy az ellátási láncok akadozása, illetve az általános infláció miatt áremelés jön hazai áruházaiban is. A Portfolio egyik olvasójának árfigyelő összeállításából kiderül, hogy a szűk egy évvel ezelőtti helyzethez képest elég nagyot, mintegy negyedével ugrottak az árak.

„Nem vagyunk immunisak azokra a makroökonómiai hatásokra, amelyekkel az üzleti vállalkozások, kereskedők és a nagyközönség szembesül. Ezért az IKEA világszerte megemeli a termékeinek árát. Az áremelés mértéke országról országra változik és reflektál a helyi inflációs sajátosságokra, beleértve a nyersanyagokkal és az ellátási lánccal kapcsolatos kérdéseket is. Bár nem tudunk információt adni az árkorrekció átlagos mértékéről, megerősíthetjük azt, hogy sok termékünk ára változatlan marad, de portfóliónk nagy részének ára emelkedik, összhangban a megemelkedett nyersanyagárak és az ellátási lánc költségeivel. Az áremelkedés néhány százalékponttól az alacsony kétszámjegyű százalékig terjed"

– írta a Pénzcentrumnak adott válaszában az IKEA bő egy hónapja.

Az áruházi szintű áremelkedést elég nehéz visszamenőleg megfigyelni, mivel a legtöbb esetben visszamenőleg nem állnak rendelkezésre árak. Így többnyire csak a szisztematikus árfigyelés segít, ami a lap egyik olvasója véletlenül végzett el. Mint a Portfolióhoz eljuttatott levelében írja, tavaly áprilisban válogatott össze az online kosarába termékeket egy új lakásba költözéshez, melynek árait megőrizte, így sikerült azokat összevetnie a vállalat jelenlegi áraival.

Tizennégy termék árát vizsgálta, melyet áttekintve a legkisebb áremelkedés is 13 százalék feletti, a legnagyobb drágulás pedig közel 40 százalékos. Az árakkal súlyozott átlagos drágulás meghaladja a 25 százalékot (egyébként szinte hajszálra pontosan ennyi a drágulás mértéke, ha egyszerű átlagot számolunk a 14 termékre azonos súllyal, teszi hozzá a lap).

Azt azonban a fentiekből nem tudhatjuk, hogy a tavaly április óta bekövetkezett drágulás mekkora része történt tavaly, és mennyi volt az idei évre beharangozott emelés hatása. A KSH ennél egyelőre kisebb, de így is jelentős áremelkedést mért a bútortermékeknél.

A szobabútor termékkategória éves áremelkedése 14 százalékos, a konyha és egyéb bútoré 16 százalékos volt. A statisztikai hivatal a havi jelentésében három termék árát közli pontosabban, amely szerint a „telekárpitozott sarok ülőgarnitúra, nyitható ágyszerkezettel, 260–300 cm x 140–180 cm" április óta közel 10 százalékkal drágult, a „konyhaszekrény alsórész elem, 80–90 cm, 2 részes rozsdamentes mosogatóval" 14 százalékkal, a „szétnyitható konyhaasztal 70–90x110–140 cm" pedig 16 százalékkal lett drágább tavaly tavasz óta.