Egy nő bevásárlószatyrokkal a kezében

Vásárlásterápia: így befolyásolja a fogyasztást az életcél keresése​

Az emberek a világ minden táján értelmet szeretnének adni a saját életüknek, ezt a törekvést pedig a legtragikusabb helyzetekben sem felejtik el. A koronavírus világjárvány korlátozásai alatt a lehetőségek lecsökkentek, így a legtöbben vásárlások útján kerestek maguknak új célokat.


Sokaknak ez furán hangozhat, ugyanis vásárlás útján elképzelhetetlennek hangzik, hogy valaki megtalálja élete értelmét. Gyakran nevezik kiskereskedelmi terápiának azt a folyamatot, amikor az emberek azért vásárolnak, hogy saját gondjaikat, szomorúságukat enyhítsék. Egy tanulmány azonban bebizonyította, hogy a világjárvány alatt egy kicsit megváltozott a költekezés tudat alatti oka.

Amikor a lakosok nem tudtak ellátogatni a családjukhoz vagy a barátaikhoz, valamint amikor nem tudtak eljárni sportolni és világot látni, akkor a célkeresés lehetőségei behatárolódtak. Ennek hatására mindenki megpróbálta valamivel orvosolni az akkori helyzetet, így vásárlásba fogtak új hobbik reményében.

Egy f\u00e9rfi szatyrokkal a kez\u00e9ben s\u00e9t\u00e1l

Fotó: Unsplash/Erik Mclean

Bár az életben a legtöbb lényegkeresés pénz nélkül, teljesen ingyenesen megoldható — például a rokonokkal való időtöltés —, a kutatás eredményei bebizonyították, hogy amikor ezek a lehetőségek megszűnnek, akkor a társadalom hatékonyan használja a piacot más célok megtalálásához.

Akik azt a szemléletet követik, hogy az értelmet nem lehet megvásárolni, gyakran saját magukat korlátozzák abban, hogy teljes életük legyen — írja a Psychology Today. Az adatgyűjtés Kanadában, az Egyesült Államokban, Ausztráliában és az Egyesült Királyságban zajlott, mely során a szakértők megállapították, hogy az értelmet a fogyasztásban kereső emberek gyakran olcsó árucikkeket választottak.

Az olcsóbb eszközök és tárgyak nem járulnak hozzá az általános jóléthez, hiszen legtöbbször hamarabb elromlanak, szereltetni kell őket, mindezek felett pedig nem adják meg azt a hangulatot sem, amit egy drágább termék használata nyújthat. A tanulmány szerzői az eredményekkel arra akarnak rávilágítani, hogy talán itt az ideje újragondolni a fogyasztás és az értelem közötti kapcsolatot. Elmondásuk szerint ez vezethet odáig, hogy az emberek a lehető legteljesebb életet élhessék minden szempontból.

Nyitókép: Unsplash/freestocks