A Starbucks fokozatosan megszüntetné az egyszer használatos poharait
A Starbucksnak nagy tervei vannak a következő nyolc évre. A vállalat kedden bejelentette, hogy 2030-ig fokozatosan kivezeti az egyszer használatos poharakat a felesleges hulladék csökkentésére és a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésére irányuló tervének részeként, írja az EatingWell.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Starbucks olyan alapvető elemei, mint az autós szolgáltatás, az előre rendelés és az ünnepi poharak eltűnnek. A márka tervei szerint 2023 végére az Egyesült Államokban és Kanadában minden vásárló saját poharakat használhat, függetlenül attól, hogy milyen módon vásárolják meg a kávéjukat. Jelenleg a Starbucks ázsiai, afrikai, európai és amerikai helyszínein kísérleti jelleggel olyan pohárkölcsönzési programot vezetnek be, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy visszatérítendő letétet helyezzenek el egy újrahasználható pohárra - úgy, ahogyan az Aldi bevásárlókocsijába is bedobnának egy száz forintost.
Európában a vásárlók 1 fontot (kb. 440 forint) fizetnek a pohárért, 25 penny (110 forint) kedvezményt kapnak az italukra, és amikor visszaadják a poharat, az 1 fontot visszatérítik (készpénzzel, Starbucks alkalmazással vagy kártyával). A pohár ezután szakszerű tisztításra és fertőtlenítésre kerül, mielőtt ismét a Starbucks üzletben forgalomba kerülne.
A sajtóközlemény szerint a Starbucks egy brit tanulmány fényében indította el az európai újrahasználható pohárprogramot, amely szerint az emberek egyharmada azért nem használ újrafelhasználható poharat forró italokhoz, mert elfelejti magával vinni. Ez a program azt jelenti, hogy akkor is megfizethető módon vehetünk részt az újrahasználható pohár élményében, ha éppen nincs nálunk pohár.
Szingapúrban hasonló program működik egy egyetemi kampuszon, ahol az újrahasználható pohár kölcsönzéséért nem kell fizetni. Dél-Koreában, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában a Starbucks azt reméli, hogy 2025-re minden helyszínen bevezetik az újrahasználható programot. Jelenleg minden program egy kicsit más, beleértve az elnevezéseket is, hogy a vállalat vezetői meghatározhassák, melyik modell működik a legjobban.
„Merész hosszú távú fenntarthatósági elképzelésünk és ambiciózus céljaink vannak 2030-ra. A Starbucks partnerei szerte a világon szenvedélyesen védik bolygónkat, és ők állnak a középpontjában annak az innovációnak, amely lehetővé teszi számunkra, hogy többet adjunk, mint amennyit elveszünk a bolygónktól”
– mondta Kevin Johnson, a Starbucks elnök-vezérigazgatója egy sajtóközleményben.
Az ázsiai piacon használt poharak akár harmincszor is felhasználhatók, ami elég nagyot dobhat a vállalat hulladékmennyiségén. Dél-Koreában, ahol a programot négy Csedzsu-i üzletben kísérleti jelleggel alkalmazták, a Starbucks becslése szerint az első három hónapban 200 000 poharat sikerült eltéríteni a hulladéklerakóktól (a CNN-nek adott interjújában a Starbucks terméktapasztalatért felelős alelnöke azt mondta, hogy az újrahasználható pohár legújabb változata 100 poharat tudna helyettesíteni).
Aki egy ideje nyomon követi a kávézólánc poharakkal kapcsolatos terveit, az tudhatja, hogy a Starbucks újrahasználható poharakra való átállása még 1985-ben kezdődött, amikor a vállalat 10 centes kedvezményt kínált az italokra, ha a vásárlók otthonról hozott poharat vittek be. Bár egyesek talán szomorúak lesznek, hogy vége a Starbucks piros poharas szezonjának, van okunk azt hinni, hogy az ünnepi poharak továbbra is nagy részét képezik majd a vállalat identitásának. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy az elmúlt négy évben a cég évente egyszer ingyenes, újrahasználható piros poharakat kínált.
A márka világszerte és az államokban található helyszíneken tapasztaltak alapján a vásárlók könnyebben csatlakoznak a vállalat fenntarthatósági céljaihoz, mint gondolnánk.
„A vásárlók annyira izgatottak voltak, hogy valami újat próbáljanak ki, és a partnereim nagyon büszkék voltak arra, hogy tesztelhették, és visszajelzést adtak, hogy még jobbá tehessük a programot. Úgy gondolom, hogy tényleg mindenki hozzá akar járulni egy jobb világhoz, és ha mi segíthetünk nekik ebben egy-egy csészével, akkor ez a mi küldetésünk”
– mondta egy sajtóközleményben Kim Davis, aki egy olyan üzletet vezet, ahol a programot tesztelik.
Alig várjuk, hogy a következő tejeskávét vagy macchiatót egy újrahasználható pohárban rendelhessük meg, és mivel a Starbucks már 2012-ben is legalább 60 millió italt szolgált fel hetente, könnyű elhinni, hogy az egyszer használatos poharak megszüntetése nagy hatással lesz a környezetre.
Nyitókép: Shutterstock / AngieYeoh