
A TikTok új trendje - a deinfluenszerek
Deinfluenszerek a bolgyóért
Mindenki számára megvan az az élmény, aki csak néhány percet is tölt a közösségi médiában, hogy a különböző influenszerek ilyen-olyan, hasznosnak nevezett dolgokat hirdetnek a platformjaikon. Legyen szó hajerősítő gumimaciról vagy bőrtökéletesítő arckrémről, olykor erős csábítást érzünk, hogy megvegyük ezeket és várjuk a csodát.
A deinflunszerek trendje ezzel megy szembe. Heves vitát vált ki a túlfogyasztásról, mivel a közösségi média felhasználói lazán és őszintén részletezik azokat a termékeket, amelyeket bárcsak ne vásároltak volna meg, és azokat a termékeket, amelyek egyszerűen nem érik meg a hype-ot.
A deinfluencing hashtag jelenleg 278,8 millió megtekintésnél jár a TikTok-on, az emberek naponta posztolnak videókat, amelyekben arra buzdítanak, hogy kevesebbet költsünk.
Időnként mindannyian áldozatul esünk a legújabb trendeknek, ezzel kapcsolatos a deinfluenszer jelenség középpontjában álló kérdés: mikor megyünk túl messzire?
Ez a trend egy friss és merész jelenség a közösségi média világában, ahol az influenszerek hetente több százezer forintot kereshetnek bizonyos termékek reklámozásával. Persze, hogy nehezebb azt a lehetőséget választani, ami a bolygónak, nem pedig a pénztárcánknak kedvez, vagyis hogy egyáltalán nem vásárolunk felesleges újdonságokat.
Joanna Dai, a B-Corp globális nonprofit hálózat alapítója, mely a világgazdaságot úgy alakítja át, hogy az minden ember, közösség és a bolygó javát szolgálja, elmondta, épp itt az ideje egy ilyen trendnek.
„Annyira el vagyunk merülve a túlzott fogyasztásban – pszichológiailag beleivódott mindenbe, amit látunk, megérintünk és teszünk, így észre sem vesszük. Elsősorban emberek vagyunk - nem fogyasztók -, és az éghajlatváltozás következtében bekövetkező tragikus események láttán sokan arra fognak ösztönözni, hogy átértékeljék a vásárlás módját. Úgy tűnik, hogy a TikTok-felhasználók százai egyetértenek, az egyikük posztja”
– mondta el a Marie Claire-nek.
@christina.mychas Things i stopped buying when I decided to change my life - I used to be a shopaholic impulse buyer to my core. When I stopped buying these things, changed my money habits, and increased my income - I changed my financial future and my life. Who knew? #deinfluencing#shopaholic#impulsebuyer#buyersremorsemuch♬ original sound - Christina
A tapasztalatok szerint a deinfluenszerek legtöbbje Z generációs fiatal. Annak ellenére, hogy a MarketScale vállalat jelentése szerint az influenszer marketing iparág több mint 16 milliárd dollárt ér, és a GWI jelentése szerint a közösségi médiában termékeket keresők száma 2015 óta 43%-kal nőtt, úgy tűnik, nem érdekli őket, a jelentések szerint az influenszer tartalmakkal való foglalkozásuk aránya 2020 óta 12%-kal csökkent.
Az elfáradtást talán a fizetett hirdetések, szponzorált posztok és promóciók beáramlása okozza. Vagy talán a Z generáció egyszerűen csak jobban tudatában van annak, hogy az éghajlatváltozás napról napra rosszabbodik, méghozzá sokkal gyorsabb ütemben, mint ahogy azt a tudósok először megjósolták.
Az ENSZ IPCC 2021-es klímaváltozási jelentése szerint az emberiség számára „vörös kód” van érvényben, vagyis ha a dolgok nem változnak hamarosan, akkor elérhetjük azt a pontot, ahonnan már nincs visszaút.
A nyugati világban a fogyasztásunk mértéke nem fenntartható, és ez komoly problémákat okoz a bolygó számára. Vegyük például a közelmúltbeli pakisztáni erdőtüzeket és árvizeket. Hatalmas vállalatok a profitot a bolygó elé helyezik, és a greenwashinggal próbálják megvédeni a céljaikat.
Hosszú távon, ha kevesebbet vásárolunk, nem csak erőforrásokat takarítunk meg, és megakadályozzuk, hogy a ruhadarabok a szeméttelepen végezzék, de a felesleges szén-dioxid-kibocsátást is megállítjuk. Gondoljunk csak bele, ha beruházunk egy drágább, de minőségibb ruhadarabba, és a következő 30 évben viseljük, mielőtt továbbadnánk a saját lányunknak, az tízszeresére növeli egy ruhadarab életciklusát.
A fenntarthatóbb életmódra való áttérés másik fontos gondolkodási pontja az, hogy mi az, amire valóban szükségünk van. Szükségünk van egy új ruhára a barátunk esküvőjére, vagy tudnánk bérelni vagy kölcsönkérni valamit? Feltétlenül szükség van egy új éjjeliszekrényre, vagy lehetnénk kreatívak, és felújíthatnánk a régit egy kis festéssel?
A fenntarthatóbb életmód nem kell, hogy megterhelő legyen, sőt, még szórakoztató is lehet. Hatalmas öröm tud lenni egy használt-vagy jótékonysági boltban talált holmi. Ha ezt azzal a pótolhatatlan érzéssel párosítjuk, hogy tudjuk, hogy a döntés, amit hozunk, mind az emberek, mind a bolygó számára pozitív, akkor pedig még jobban érezzük magunkat.
Nyitókép: Shutterstock