
Egy közeli ország megszüntetné a fapados járatait
A kezdeményezés az egész Európai Uniót érintheti.
Franciaország közlekedési minisztere nemrég bejelentette, hogy a klímaváltozás krízise miatt véget szeretne vetni a nagyon olcsó fapados járatoknak. Az ország Németországhoz és Portugáliához hasonlóan a vasúti közlekedést szorgalmazná, olvasható a Drive magazin cikkében.
A francia kormány nemrég bejelentette azon szándékát, miszerint egy minimális repülőjegyár bevezetését javasolná az Európai Uniónak. Amennyiben a javaslatból törvény születne, az a szuperolcsó repülőjegyek végét jelentené Európában.
Clément Beaune francia közlekedési miniszter egy interjúban arról beszélt, hogy az extrán kedvezményes repülőjegyek ára „nem tükrözi a föld árát”.
Franciaország nemrég széndioxid-kibocsátásának mérséklése érdekében betiltott néhány rövid távú útvonalat, ezzel is ösztönözve ezzel a vonatok használatát. A tilalom többnyire szimbolikus volt, mivel eddig csak három, Párizs, Lyon, Bordeaux és Nantes területeit érintő útvonalra vonatkozik.
Portugália és Németország mintájára azonban most Franciaország is elgondolkozott az igencsak kedvező havi vonatbérletek rendszerének bevezetésén, a vármegye bérleteknek köszönhetően pedig már Magyarországon is létezik egy hasonló szisztéma.
Az intézkedés elviekben hasznos lépés a környezettudatosság felé, Jon Worth utazási szakértő és a Trains for Europe nevű kampány alapítója szerint az ilyen kezdeményezések nem a probléma gyökerével foglalkoznak.
„Minden, ami arra kényszeríti a légitársaságokat, hogy méltányos részt fizessenek az általuk okozott környezetvédelmi károk árából, jó dolog, ám elsősorban a törzsutasokkal kéne foglalkoznunk. Ez az intézkedés pedig őket nem veszi figyelembe. Lehetséges, hogy így csökkenne a hétvégi kiruccanások száma, de arra az elit rétegre valószínűleg nem lesz hatással, akik rendszeresen repülnek”
– fogalmazott.
A Possible klímavédelmi szervezet kutatása szerint a Worth által is említett rendszeres utazók teszik ki az európai járatok legnagyobb részét. Hollandiában például az emberek 8 százaléka utazik a járatok 42 százalékán, az Egyesült Királyságban 15 százalék tölti meg a járatok 70 százalékát, Franciaország lakosságának pedig mindössze 2 százaléka foglalja el a járatok felét.
A cég jelenleg egy törzsutas-illeték bevezetéséért kampányol az Egyesült Királyságban, mely annak megfelelően emelné meg a magánszemélyek adókulcsát, hogy azok hányszor utaznak egy évben.
Nyitókép: Shutterstock