Panoráma kilátás Melbourne városképére szürkületben Ausztráliában

Fenntartható úti célokat keresel? Ide menj!

Egy új tanulmány feltárta, hogy mely úti célok a leginkább fenntarthatóak, és hogy hová utaznak a környezettudatos utazók.


Az Euromonitor International legújabb éves tanulmánya, a Fenntartható utazási index 2023 feltárta, hogy az európai úti célok a világ legfenntarthatóbbjai közé tartoznak.

A tanulmány azt is kiemeli, hogy az utazók nagy része hajlandó jelentősen többet fizetni a nyaralásáért, ha az fenntartható elemeket tartalmaz.

A jelentés szerint a világ legfenntarthatóbb városa az ausztráliai Melbourne.

Az ország második legnagyobb városa megőrizte tavalyi vezető helyét, részben annak az ambiciózus célnak köszönhetően, hogy 2040-re elérje a nettó nulla kibocsátást. A cél zöld kezdeményezések hullámát indította el a városban, például az utcák zöldítése, az épületek utólagos felszerelése és a szén-dioxid-semleges rendezvények megrendezése.

Spanyolország is jól teljesített, két város, Madrid és Sevilla a második és harmadik helyen végzett. Mindkét helyszín javított a tavalyi helyezésén, amihez valószínűleg hozzájárult az EU Net Zero Cities projektje, amelynek célja, hogy a városok 2030-ra 55 százalékkal csökkentsék a kibocsátást, és 2050-re elérjék a klímasemlegességet.

A nemzeti teljesítményt tekintve Európa áll a középpontban, a 17 legjobb ország a kontinensről származik. Svédország, Finnország és Ausztria foglalja el az első három helyet, míg Észtország (az ötödik helyen) a legnagyobb emelkedő, öt helyet javítva tavaly óta.

Portugália is jól teljesített, hat helyet javítva 2017 és 2022 között. Az országba irányuló belföldi utazásonkénti átlagos költés nőtt, és a turizmus ma már nagyobb részt birtokol az ország GDP-jéből. Meglepetésként került fel a listára Uruguay, amely először került be a top 20-ba, és 2021 óta 15 helyet lépett előre. Dél-amerikai társai, Guatemala és Mexikó szintén javítottak, és 2017 óta javítottak pozíciójukon.

Az utazók szemléletváltása a környezettudatos utazások irányába soha nem volt még ennyire elterjedt.

Az In the Voice of the Consumer: Lifestyles Survey, 2023 jelentés arról számol be, hogy az utazók 79 százaléka hajlandó legalább 10 százalékkal többet fizetni a fenntartható utazási jellemzőkért, a megélhetési válság ellenére. Ilyen jellemzők például a természet és a szabadtéri tevékenységek, az önkéntes munkalehetőségek, a helyi művészetekben és kultúrában való elmélyülés, valamint az autóval vagy vonattal való utazás választása a repülővel való utazás helyett.

Azok közül, akik hajlandóak többet költeni fenntartható szolgáltatásokra, 41 százalékuk azt állítja, hogy több mint 30 százalékkal többet fizetnének a kaland- és ökoturisztikai tevékenységekért.

Caroline Bremner, az Euromonitor International utazási részlegének vezetője elmondta, hogy a felmérés rangsorának meghatározásához környezeti, társadalmi, gazdasági, kockázati, keresleti, közlekedési és szálláskeresési szempontokat vettek figyelembe, és pontszámok és súlyozások segítségével határozták meg 99 ország fenntartható utazási és turisztikai teljesítményének összehasonlító teljesítményét, hogy egy átfogó rangsort állítsanak fel.

„A mutatóknak három fő típusa van. Egy úti cél egészségi állapota a boldogsággal, egyenlőséggel és társadalmi igazságossággal kapcsolatban, majd a turizmus helyi környezetre gyakorolt konkrét hatásai, mint például a szállodák energiafelhasználása, ezt követi a turizmus általános állapota, mint például az infrastruktúra minősége vagy a nemzetközi kereslettől való függés.”

Hozzátette, hogy a jövőre nézve a fenntartható utazási index kiemeli a zöld technológiát és az utazási út digitalizálását, mint két biztos módszert, amely segíthet a nettó nullához vezető út elérésében. A zöld technológiák területén működő új startupokkal való partnerség segíthet egy zöldebb és tisztább utazási jövő felé vezető út előkészítésében.

(Euronews)

Nyitókép: Shutterstock