Új repülőterével még könnyebben elérhető lesz Grönland
November 28-án nyílik meg a fővárosban, Nuukban Grönland új nemzetközi repülőtere, így a sarkvidéki sziget minden eddiginél könnyebben elérhetővé válik. A grönlandiak számára azonban ez többről szól, mint a globális légi útvonalak bővítéséről – ez azt is jelzi, hogy történelmileg elszigetelt otthonuk mostantól hivatalosan is nyitva áll a turizmus előtt.
Ez jelentős változást jelent a világ legritkábban lakott országa számára, amelynek 80%-át a Föld két fennmaradt jégtakarójának egyike borítja. Az autonóm dán területen, amelyet grönlandi nyelven Kalaallit Nunaat-nak hívnak, körülbelül 56 000 ember él.
Több mint 40 évnyi tervezést és vitát követően Grönland 5 milliárd DKK-t (730 millió USD) fektetett be három új nemzetközi repülőtér építésébe, amelyek a meglévő terminálokat bővítik vagy helyettesítik, amelyek kifutópályái túl rövidek a nagy utasszállító repülőgépek fogadásához – idén novemberben nyílik meg az első Nuukban.
A tervek szerint 2026 végéig további két repülőtér nyílik meg Ilulissatban (az ország „turisztikai fővárosában”, Nyugat-Grönlandon) és a dél-grönlandi Qaqortoqban.
Az utazás Grönlandon mindig is megterhelő volt logisztikai szempontból, az ország teljes 830 000 négyzetkilométeres területén mindössze 56 mérföldnyi aszfaltozott út van, és a települések és városok között egyáltalán nincsenek járható utak, vagyis a közlekedés elsősorban hajóval, repülővel vagy helikopterrel történik.
Az új nuuki repülőtér a fővárost az ország tranzitkapcsolatainak középpontjába helyezi; korábban a nemzetközi utazóknak Kangerlussuaqba, a nyugati part közepén található régi amerikai légibázisra kellett repülniük, majd egy kisebb repülőgépre kellett átszállniuk a továbbutazáshoz.
Az újonnan épült nuuki repülőtér máris azt eredményezte, hogy a légitársaságok új járatokat indítottak Grönlandra és Grönlandról. Az elsőt idén nyáron nyitották meg: az Air Greenland közvetlen járatot indított Nuukból Iqaluitba, a sarkvidéki Kanada Nunavut tartományának fővárosába, amely összeköti az északi-sarkvidéki régió két inuit közösségét, amelyeknek egyébként 36 órás repülőútra kellett volna Európán keresztül utazniuk.
A szezonális útvonalat 2025-re újították meg, és várhatóan júniustól októberig közlekedik majd.
Az új repülőtereken az Air Greenland és az Icelandair meglévő útvonalai Koppenhágába és az izlandi Reykjavikba folytatódnak, a meghosszabbított kifutópályák pedig lehetővé teszik a nagyobb nemzetközi repülőgépek, köztük az Air Greenland legújabb flottatagjának, egy A330neo-nak a közlekedését.
A szomszédos Izland példáját követve, Grönlandot az Icelandair meglévő észak-amerikai útvonalaiból kiindulva az Európába tartó transzatlanti átszállások lehetséges csomópontjaként emlegetik.
A grönlandi idegenforgalmi ágazat folyamatos fejlődésével a helyi lakosság és a kormányzat is tudatában van annak, hogy meg kell őrizni a sziget érintetlen természetét és egyedülálló életmódját, miközben a külvilággal való kapcsolatokat is erősíteni kell.
A grönlandi kormány jelenleg olyan törvényeket fontolgat, amelyek segítenek az élővilág védelmében és biztosítják, hogy mind a helyiek, mind a látogatók profitáljanak a turizmus fellendüléséből, beleértve egy olyan törvényjavaslatot, amely előírná, hogy minden üzemeltetőnek 50%-ban helyi tulajdonban kell lennie, és egy éjszakánként fizetendő kis idegenforgalmi adót vezetne be, amelynek bevételét a jövőbeli turisztikai fejlesztésekre és a természetvédelemre fordítanák.
Nyitókép: Shutterstock