Rózsazsín pillecukrok egymáson

Híres pszichológiai kísérletet végeztek el újra – ez az eredménye

Egy manchesteri pszichológuscsoport a marokkói Mohammed VI Politechnikai Egyetem egyik kutatójával együttműködve érdekes felfedezést tett. A gyerekek másként viselkednek a híres Stanford-i pillecukor-kísérlet során, ha van mellettük egy társ, aki hajlandó várni a jobb jutalomra.


A hatvanas években elvégzett, stanfordi pillecukor-kísérlet lényege, hogy a gyerekek választhattak két opció közül: vagy megeszik azonnal az eléjük helyezett tányéron lévő pillecukrot vagy várnak egy kicsit, és cserébe a jutalom megduplázódik. A kutatók magukra hagyták a gyerekeket az első édességgel, és ha a gyerek addig nem ette meg, megkapta két pillecukrot.

A kísérlet hosszú távú eredményei azt mutatták, hogy azok a gyerekek, akik türelmesebbek voltak, felnőttként is sikeresebbek lettek. Később viszont az is kiderült, hogy sok olyan gyerek, aki nem tudott várni, nehéz családi körülmények között nőtt fel, és nem tanult meg bízni a felnőttek ígéreteiben, így ez befolyásolta döntésüket.

Laptop el\u0151tt \u00fcl\u0151 kisfi\u00fa

Illusztráció

Fotó: Unsplash

Az új kutatás, melynek eredménye a Royal Society Open Science folyóiratban jelent meg,egy modern változatot is kipróbált. A kísérlet online zajlott, ahol két gyereket párba állítottak egymással. A kísérleti személynek megmutatták a finomságot, és elmondták neki, hogy ha ő és a másik gyermek képesek kivárni, hogy ne egyék meg az elsőt, akkor sokkal jobb jutalmat kapnak. Ezután videón megmutatták neki a másik gyereket, aki vagy biztosan kijelentette, hogy ő sem fog enni, vagy bizonytalannak tűnt (ő beépített személy voltÖ. A gyerekek a kísérlet közben nem beszélhettek egymással.

Olvasd el ezt is! Egy friss kutatás szerint sokkal jobb középső gyereknek lenni

Az eredmények azt mutatták, hogy ha a beépített gyerek határozottan ígérte, hogy nem eszik, akkor a kísérleti személy is tovább tudott várni, amikor viszont a beépített gyerek bizonytalan volt, akkor a kísérleti személyek kevésbé bírtak várni. Különösen a kisebb gyerekeknél volt jellemző, hogy az ígéret hatására végigvárták az időt a nagyobb jutalomért.

A kutatók szerint ez azt jelzi, hogy a gyerekek közti együttműködés, még akkor is, ha nem tudnak kommunikálni, nagy hatással lehet a viselkedésükre.