2 jó ok, amiért ne aludj a repülő fel- és leszállása közben
A Travel + Leisure szerint nem ajánlott az alvás a repülő le-és felszállásakor, mivel általában bármilyen mechanikai komplikáció vagy rendellenesség nagyobb valószínűséggel fordul elő a kifutópálya elhagyása és megközelítése fázisában.
A repülőgépgyártó Airbus ezekre rendkívül összetett repülési fázisokként hivatkozik, amelyekben rengeteg változó tényezőnek van szerepe, az időjárástól kezdve a légiforgalmi kommunikáción át a légtér eltömődéséig.
Ha alvásból riadunk fel hirtelen, kevésbé leszünk kognitívan felkészülve az utasítások követésére vagy a vészhelyzetben való cselekvésre. Bár egy valódi légiközlekedési válsághelyzet valószínűtlen – 16 millió végrehajtott repülésre mindössze egy halálos kimenetelű légi baleset jut –, ha mégis bekövetkezik, akkor is ébernek kell lennünk.
A második ok viszonylag triviális, de fontos. A fel- és leszállás az a pillanat, amikor a repülőgép utasai a fülükben kellemetlen érzéseket tapasztalnak a kabinnyomás változása miatt. A barotrauma a hirtelen légnyomásváltozások következtében jöhet létre, melyek stresszt okoznak a középfülből a torokba futó, a levegő mozgását szabályozni segítő fülkürtnek.
Ez a kellemetlen érzés enyhíthető az állkapocs mozgatásával vagy nyeléssel, persze, csak ha ébren vagyunk.
Ha aludni szeretnénk, érdemes megvárnunk, amíg utazómagasságba ér a gép.
Nyitókép: Shutterstock