Ezt tedd, ha törlik a járatod
Manapság egy törölt járatot újrafoglalni olyan, mintha az Éhezők viadalában lennénk, mondja Summer Hull, a The Points Guy nevű utazási oldal tartalomigazgatója.
„Mivel a többi járaton a korlátozott helyekért versenyzel, különösen az ünnepi és a nyári, forgalmas szezonban, az idő a legfontosabb.”
Az alábbiakban a legjobb átfoglalási tippeket gyűjtöttük össze, hogy mindenki minél hamarabb eljusson oda, ahová szeretne.
Van néhány dolog, amit megtehetünk, hogy a foglalásunkat a jövőre nézve is biztosítsuk, ami jól jöhet például akkor, ha a járatunkat törlik, így az átfoglalás zökkenőmentesebb lesz. Ha a barátainkkal vagy családunkkal repülünk, és külön-külön foglaltunk repülőjegyet, lépjünk kapcsolatba a légitársasággal, hogy összekapcsoljuk a foglalásokat, így megnöveljük annak az esélyét, hogy ugyanazokat a lehetőségeket kapjuk meg az új járatra.
Emellett érdemes telepíteni a légitársaság alkalmazását a telefonunkra, vagy ha már rendelkezünk vele, ellenőrizni, hogy frissítve van, a push-értesítések pedig engedélyezve vannak.
„Még ha évente csak egyszer repülsz is azzal a légitársasággal, legalább néhány nappal a járat előtt töltsd le az alkalmazást, és utána eltávolíthatod, hogy megtakarítsd a tárhelyet”
– tanácsolja Katy Nastro, a Going.com utazási szakértője.
Az alkalmazás megléte biztosítja, hogy időben értesítést kapjunk a késésekről és járattörlésekről és a viharos időjárás miatti mentességekről, így gyorsan tudunk cselekedni. Még az is előfordulhat, hogy közvetlenül az alkalmazáson keresztül átfoglalhatjuk a járatot.
A járatok törlésének leggyakoribb oka a rossz időjárás. Ha jelentős vihart jósolnak, sok légitársaság egy-két nappal előre törli a járatot.
„Az időjárás miatti járattörlés jolly joker. A légitársaságok lehetővé teszik, hogy egy bizonyos időkereten belül felár nélkül korábbi vagy későbbi járatot válasszon, hogy elkerülje a várható járattörléseket.”
– mondja Nastro.
Mi a teendő, ha törlik a járatunkat?
Ha közvetlenül a légitársaság weboldalán keresztül foglaltunk: Ha a repülőtéren vagyunk, álljunk sorba a kapunál vagy az ügyfélszolgálati pultnál, és ezzel egy időben lépjünk kapcsolatba a légitársasággal akár az alkalmazáson, akár az ügyfélszolgálati telefonszámon keresztül. A többféle szemszögből történő munkavégzés segít abban, hogy gyorsabban kapjunk átfoglalást.
Ha otthon vagy úton vagyunk, hívjuk az ügyfélszolgálati számot, és indítsunk csevegést az alkalmazáson keresztül vagy sms-ben.
„Néha közvetlenül az alkalmazásban kapja meg az átfoglalási lehetőségeket, és ha ezek közül valamelyikkel elégedett, válassza azt a lehető leggyorsabban”
– magyarázza Nastro.
Ha harmadik fél által történt a foglalás: Ha a jegyünket utazási irodán, foglalási oldalon vagy más harmadik félnél vettük, akkor az átfoglalás érdekében forduljunk a vásárlás helyéhez, kivéve, ha az utazásunk már megkezdődött, és törölt csatlakozó járatról van szó.
„Amikor egy hajótársaság utazási irodáján keresztül lefoglalt közvetlen járatomat törölték, a légitársaság ügyfélszolgálata azt mondta, hogy az irodával kell felvennem a kapcsolatot az átfoglaláshoz. Bárcsak tudtam volna ezt előre, mert több mint egy órát vártam, hogy elérjem az ügyfélszolgálat munkatársát”
– mondja a Good Housekeeping nevű oldal egyik munkatársa.
Kaphatok visszatérítést, ha törlik a járatomat?
Attól függetlenül, hogy melyik légitársasággal repültünk, vagy hogy a légitársaság milyen okból törölte a járatot, jogosultak vagyunk a visszatérítésre. Ha légitársasági mérföldekkel fizetettünk, azokat visszatérítik a számlánkra. Ha hitelkártyával fizetettünk, előfordulhat, hogy a hitelkártyára történő visszatérítés helyett a légitársaság repülőjegy-egyenleget vagy utalványt ajánl fel.
A légitársaságok jogilag kötelesek az eredeti fizetési formában visszatéríteni a pénzt, ezért ne engedjük, hogy a hitelkártyánkra visszatereljék a pénzt. Jogosultak vagyunk arra is, hogy visszakapjuk a poggyászdíjakat, a helyválasztási költségeket vagy a kényelmi szolgáltatásokat (például a Wi-Fi-t), amelyekre előre fizetettünk.
Fedezi-e a légitársaság az étkezést és a szállodát, ha az új járatom csak másnap indul?
Ez is a légitársaságtól és a járattörlés okától függ. Ha a járatot olyan probléma miatt törölték, amelyre a légitársaságnak van némi befolyása, a legtöbb nagyobb légitársaság biztosít egy ingyenes szállodai szobát, ha a járat csak másnap indul. Emellett étkezési utalványokat vagy másfajta élelmiszer-kompenzációt is adnak, ha három vagy több órát kell várni egy másik járatra.
Ha a járatot a légitársaságon kívül álló helyzet miatt törölték, az nem köteles mást tenni, mint átfoglalni vagy visszatéríteni az árát.
Nyitókép: Shutterstock