Ezek a fura szabályok vonatkoznak a világ legapróbb repülőterére
Bár a reptér szó hallatán elsőre hatalmas komplexumok és kilométeres kifutópályák juthatnak eszünkbe, léteznek olyan apró légikikötők is, ahol már külön bravúr a sikeres fel- vagy leszállás is. Ilyen többek közt a varázslatos Saba-szigetén található Juancho E. Yrausquin, amely a világ legrövidebb kifutópályájával bír.
Egy nagyobb nemzetközi repülőtérre gyakran 3, akár 4 kilométeres kifutópályákat építenek, hogy még a leggrandiózusabb utasszállítók is könnyedén landolhassanak. A karib-tengeri sziget, Saba létesítménye áll ettől a nagy átlagtól a legmesszebb: mindössze 400 méteres, a tengerparti sziklákkal szegélyezett pályája nem éppenséggel arról híres, hogy itt lenne a legegyszerűbb leszállni.
A holland fennhatóságú 13 négyzetkilométeres sziget repülőtere ennek megfelelően olyan repülőgépeket szolgál ki, amelyek mindössze 10-20 fő szállítására alkalmasak.
A világ legszebb fekvésű repterének is megválasztott Juancho E. Yrausquinra több különleges szabály és előírás is vonatkozik – főként a repülésbiztonság miatt.
Például csak a regionális légitársaságok légcsavaros repülőgépei szállhatnak le itt, és ezt is csak szigorúan a Holland Antillák Polgári Légiközlekedési Hatósága által kiadott engedély alapján tehetik meg.
A repülőtér 1959-es megnyitása óriási dolog volt a 4 települést és 2000 főt számláló sziget történelmében. A teljes lakosság részt vett a nyitóceremónián, az első leszállás után a első járat pilótáját, Remy de Haenent azonban eltiltották a szigetre és a szigetről való repüléstől, így 1963-ig semmi és senki sem szállt le Sabán.
Ezzel még nem ért véget a repülőtér különleges története, mivel 1998-ban a főterminált alaposan megrongálta a Georges névre hallgató hurrikán.
A holland kormány ezután támogatást nyújtott a sziget vezetésének, hogy egy új épületet húzzanak fel a régi helyére. Ez az, amely 2002-től mind a mai napig üzemel.
Forrás: Metro
Nyitókép: Shutterstock