woman in white tank top holding pizza

Ennyit együnk, ha lassítani akarjuk az öregedési folyamatot

A táplálkozásunk óriási kihatással van az egészségünkre. Ezúttal azonban nem arról lesz szó, mit együnk, ha tovább akarunk élni, hanem arról, hogy mennyit.

Arról már mi is beszámoltunk korábban, hogy az, hogy mit eszünk, drasztikusan befolyásolja az életkilátásainkat, és a helyes diéta évtizedeket is hozzáadhat az életünkhöz. Természetesen azt is elárultuk, a tudósok szerint mit kell ehhez ennünk.

A legújabb kutatások azt állapították meg, hogy az öregedési folyamatoknak a csecsemőmirigyhez van köze. Ez a ritkán emlegetett szervünk a mellkasunkban helyezkedik el, közvetlenül a szegycsont mögött, és ez felelős többek közt a fehérvérsejtek T-limfociták nevű csoportjának a termeléséért, ami kritikus jelentőségű a sejtes immunválasz, ezáltal a teljes immunrendszerünk szempontjából. A nevéből is kiderült, hogy legjelentősebb szerepe csecsemő- és gyermekkorban van. A pubertáskorra éri el a legnagyobb méretét, ami 30-40 g, ezután folyamatosan elzsírosodik, és felnőtkorra már csupán 5 g-ot nyom.

poached egg with vegetables and tomatoes on blue plate

Fotó: Brooke Lark/Unsplash

A tudósok arra az eredményre jutottak, hogy ha kevesebbet eszünk, azzal serkentjük a csecsemőmirigyünk működését és ezáltal az immunválaszt. A legtöbb idős embernek az utolsó évtizedekben jelentősen legyengül az immunrendszere, így valóban kritikus lehet a csecsemőmirigy "megfiatalítása".

A kutatást a nagy presztízsű Yale Egyetemen végezték, a csapat 200 egészséges, nem elhízott ember állapotát követte két éven keresztül. Úgy találták, körülbelül 14 százalékkal érdemes visszafogni a kalóriabevitelünket, ekkor már az MRI-vizsgálatok alapján sokkal jobban funkcionál a csecsemőmirigy.

Nyitókép: Damian Barczak/Unsplash