pile of vegetables

Megvan, miért szeretjük jobban a hazai zöldséget és gyümölcsöt

Egy friss kutatásból nemcsak az derült ki, hogy átlagosan mennyit költünk egy hónapban zöldségre és gyümölcsre, de az is, a magyarok többsége annyival jobbnak tartja a hazai termést, hogy szívesen fizet érte többet is.

A zöldségek és gyümölcsök az étkezésünk jelentős részét kell(ene) kitölteniük, és mivel többségük nem tárolható el túl sokáig, viszonylag gyakran kell belőlük vásárolnunk. A haszon.hu cikkéből megtudtuk, hogy a magyarok 40%-a átlagosan 3-4 ezer forintot költenek ezekre az élelmiszerekre, és körülbelül ugyanennyien vannak, akik 5 ezer forintnál is többet. Azt is vizsgálták, hogy hol költjük el a pénzünket: a túlnyomó többség (73%) rendszeresen vásárol a hipermarketekben is belőlük, 42% jár zöldségeshez, vagy legalábbis oda is, és 34% szokott piacokra ellátogatni. Legkevesebben a termelői piacokat látogatják, mindössze a zöldségfogyasztók 17%-a fordul meg itt néha.

A hazai a nyerő

red apple

Fotó: Fumiaki Hayashi/Unsplash

Bár a zöldség- és gyümölcsárak az egekben vannak, "hála" részben az évről-évre szélsőségesebb időjárási viszonyoknak, még mindig úgy érezzük, hogy az itthon termelt áruk finomabbak és értékesebbek, ezért többet is hajlandóak vagyunk fizetni értük, mint messziről importált társaikért. A termelőket tömörítő DélKerTÉSZ felmérése szerint a hazaiak 52%-a választja elsősorban a magyar árut akkor is, ha az valamivel drágább.

Bár még mindig az ár a legfontosabb tényező, de a vásárlók egyre inkább figyelnek arra, honnan jönnek az élelmiszerek. Kedvező irányba mutat, hogy a vásárlás során 46 százalék tartja közepesen és 36 százalék pedig nagyon fontosnak, hogy a zöldség vagy gyümölcs magyar termelőktől származzon

– mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.

Egészség- és környezettudatosság

A felmérésből az is kiderült, hogy mikor veszik le inkább a magyar termékeket a polcról a zöldséget vagy gyümölcsöt vásárlók. 10-ből 3-an általában törekszenek arra, hogy ezt akkor tegyék, amikor az adott terméknek szezonja van. 31 százalék leginkább akkor vesz hazait, ha a termék jó áron van, ez főként a 30-asokra és a budapestiekre jellemző. A megkérdezettek több mint fele, 52 százaléka – és leginkább a nők - azt mondta, hogy általánosságban igyekszik magyar terméket választani. Mindössze 38 százalék mondta azt, hogy nem nézi, honnan származnak ezek a termékek, és kevesebb mint 10 százalék szereti jobban az import zöldségeket vagy gyümölcsöket, mint a hazait.

A megkérdezettek fele szerint ráadásul a magyar termékeknek jobb az íze, mint az importból származóknak.